آناناس و کاهش دوران نقاهت

به گزارش دَبی بلاگ، آناناس، میوه ی منطقه ها گرمسیری است و خاستگاه آن برزیل می باشد. درخت آناناس، 1 تا 1/5 متر طول دارد و برای میوه دادن آن، 3 تا 4 سال وقت ضروری است. آناناس از خانواده ی گیاهان بروملیاسه می باشند. گیاهان عضو این خانواده، حاوی ماده ی بسیار مهمی برای سلامت به نام آنزیم بروملین می باشند. آناناس رسیده و تازه، سفت

آناناس و کاهش دوران نقاهت

آناناس و کاهش دوران نقاهت

آناناس، میوه ی منطقه ها گرمسیری است و خاستگاه آن برزیل می باشد. درخت آناناس، 1 تا 1/5 متر طول دارد و برای میوه دادن آن، 3 تا 4 سال وقت ضروری است. آناناس از خانواده ی گیاهان بروملیاسه می باشند. گیاهان عضو این خانواده، حاوی ماده ی بسیار مهمی برای سلامت به نام آنزیم بروملین می باشند. آناناس رسیده و تازه، سفت است و بوی شیرین دارد؛ برگ هایش سبز و روشن و گوشت آن زرد روشن و شفاف می باشد. آناناس، باید بدون لکه و سیاه شدگی باشد. از خرید آناناس هائی که بوی ترشیدگی می دهند، باید خودداری کرد.

آناناس منبع خوبی برای ویتامین های B6,C,B1 و املاح منگنز، مس و فیبر می باشد. البته اندازه املاح منگنز، مس و فیبر می باشد. البته اندازه املاح آن بستگی به خاک محل کشت آن هم دارد. ویتامین C خاصیت پاداکسندگی (آنتی اکسیدانی) دارد و برای بهداشت دندان و لثه مفید است. آناناس، حاوی آنزیم های هضم کننده ی پروتئین از جمله بروملین [Bromelain] می باشد که خواص زیادی دارند و طی فرآیند گوارش غذا در دستگاه گوارش انسان را از بین نمی فرایند.

بروملین ضد التهاب و ضد ترومبوز می باشد و خاصیت فیبرینولیتیک دارد و از تجمع پلاکت ها در دیواره ی عروق و تشکیل لخته ی خونی و تصلب شرائین جلوگیری می نماید و ازاین طریق، به پیشگیری از گرفتگی عروق و بروز بیماری های قلبی ـ عروقی یاری می نماید.

بروملین، به وسیله تقویت دستگاه ایمنی، به بهبود سرطان یاری می نماید. در مطالعه ای که درباره ی حیوانات آزمایشگاهی اجرا شده است، مشاهده شد که بروملین، خاصیت ضد متاستازی هم دارد و از رشد تومور و پخش شدن سلول های تومور در بدن جلوگیری می نماید. بروملین، در نقش داروی مکمل، برای درمان تومورها قابلیت استفاده دارد.

مطالعات نشان داده که مصرف آناناس، به درمان صدمات ورزشکاران در طی ورزش، تروما، آنژین صدری، آرتریت، مسائل گوارشی، سینوزیت، برونشیت، نقرس، هموروئید، دردهای قاعدگی، بیماری های اتوایمیون و کولیت اولسراتیو یاری شایانی می نماید. بروملین، میزان جذب داروها بخصوص پادزیست (آنتی بیوتیک) ها را افزایش می دهد و مصرفش در دوران سرماخوردگی و گلودرد هم توصیه می گردد.

آناناس، باعث افزایش سرعت بهبود بعد از جراحت و در هنگام سوختگی می گردد و دوران نقاهت مدت زمان بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهد. پس، بسیارخوب است که برای دیدار بیماران آناناس ببرند؛ البته نباید فراموش کرد که بروملین، در فرآیند کنسروسازی و پخت از بین می رود. آناناس تازه، نسبت به کمپوت آناناس خواص بیش تری دارد. پس بهتراست میوه ی تازه ی آن مصرف شد.

برترین زمان مصرف این میوه، بین دو وعده ی غذائی می باشد. اگرآناناس همراه غذا خورده گردد، به گوارش غذا یاری می نماید و برای افراد مبتلا به سوء هاضمه مفید است.

این افراد، می توانند 1 تا 2ساعت قبل یا بعد از غذا آناناس بخورند.

مصرف آناناس برای افراد مبتلا به هموفیلی و بیماری های شدید کبدی و کلیوی، خیلی توصیه نمی گردد. چون که ممکن است مدت زمان لازم را جهت انعقاد خون افزایش دهد و خطر خونریزی را در این بیماران بالا ببرد. در مطالعه ای مشاهده شده است که مصرف دوز بسیار بالای بروملین (1840 میلیگرم)، باعث افزایش ضربان قلب و فشارخون می گردد. پس در خصوص مصرف این میوه هم مانند دیگر مواد غذائی، می باید رعایت اعتدال را کرد. از جمله ی اثرات جانبی مصرف این میوه، بروز واکنش های آلرژیک دربرخی افراد می باشد.

آناناس میوه ای لذیذ و سرشار از خواص مفید و سلامتی بخش می باشد. پس، مصرف این هدیه الهی را از قلم نیاندازید. درانتها باید گفت که اگر می خواهید برای دیدار بیماری که آرزوی سلامت زودتر او را دارید، چیزی ببرید، آناناس تازه برترین گزینه است.

منبع:نشریه آشپزباشی، شماره43

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20451

به "آناناس و کاهش دوران نقاهت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آناناس و کاهش دوران نقاهت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید