آنچه باید درباره ملک مشاع بدانید!

به گزارش دَبی بلاگ، مال مشاع در مقابل مال مفروز است. اگر اقتصادی فقط متعلق به یک نفر باشد، به آن مال مفروز می گویند و اگر حداقل دو نفر شریک داشته باشد، به آن مال مشاع گفته می گردد. مال مشاع از نظر تعداد شرکاء محدودیتی ندارد و ممکن است شرکاء صدها نفر باشد.

آنچه باید درباره ملک مشاع بدانید!

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام وکیل نادری، برای توضیحات تکمیلی در ادامه با وکیل نادری همراه باشید.

طریقه شریک شدن در مال مشاع:

به دو شیوه اشخاص در اقتصادی مشترکاً مالک می شوند:

1.بصورت ارادی: مثلاً دو نفر خانه ای را با یکدیگر اجاره نمایند و در منفعت آن خانه با یکدیگر شریک شوند.

2.بصورت قهری: شریک شدن دو نفر ممکن است بصورت قهری و غیرارادی باشد که یا در نتیجه ارث است مثلاً شخصی فوت می کند و ورثه او حداقل 2نفر هستند و اموال او بین ورثه مشترک خواهد شد یا در نتیجه آمیختگی قهری است مثلاً شخصی دو ظرف چینی همسایه را به عاریه می گیرد و با 10ظرف چینی او که از هر نظر مشابه هستند آمیخته می شوند و دیگر نمی توان تشخیص داد که آن ظرف ها متعلق به چه کسی است. در این حالت آنها به نسبت و در تمامی آن ظرف ها با یکدیگر شریک می شوند.

نحوه تقسیم سود و زیان در اموال مشاع:

معمولاً سود و زیان در اموال مشترک به مقدار شراکت تقسیم می گردد. مثلاً کسی که مالک 3دانگ زمین است، 3دانگ از سود زمین را که مثلاً اجاره بهایی است که از مستأجر گرفته می گردد، خواهد برد. بعلاوه 3دانگ از زیان های آن را هم متحمل خواهد شد مثلاً اقتصادیاتی که به زمین تعلق می گیرد.

به هر مقداری شرکاء اختیار دارند که سود و زیان را بین خود تقسیم نمایند اما چنانچه توافق گردد که یکی از شرکاء تمام سود را ببرد و شرکای دیگر سهمی در سود نداشته باشند، این شرط نامشروع و باطل است و تقسیم سود به نسبت شراکت آنها انجام خواهد گرفت.

مدیر در اموال مشاعی:

در اموال مشاع انتخاب مدیر جهت اداره آن ضروری نیست مگر اینکه تمامی شرکاء در مورد آن توافق نظر داشته باشند و اگر مدیری انتخاب گردد همچون وکیل سایر شرکاست.

فقط در یک مورد انتخاب مدیر جهت اداره مال مشترک ضروری می باشد و آن آپارتمان است که به موجب قانون، چنانچه تعداد مالکین بیش از 3نفر باشد، باید مدیر معین گردد و رابطه مدیر با مالکین آپارتمان همچون وکیل و موکل است. بنابراین اگر آن مدیر در حدود اختیارش اقدام کند، ضامن خسارت وارد بر مال مشترک نخواهد بود.

تصرف در مال مشاع:

قاعده این است که تصرف در مال مشترک باید با توافق تمامی شرکاء باشد. مثلاً اگر یکی از شرکاء حتی بخواهد خانه مشترک را تعمیر کند یا رنگ آمیزی نماید، باید از تمامی شرکای دیگر اذن بگیرد.

اگر شریکی بدون اذن در مال مشترک تصرف نماید، نه تنها شبه غاصب است بلکه ضامن هر خسارتی است که بر آن مال مشترک وارد می گردد.

تقسیم مال مشاع بین شرکاء:

تفکیک ملک مشاع و تقسیم چنانچه با توافق شرکاء و به موجب تقسیم نامه باشد، قراردادی ضروری است و یکی از شرکاء نمی تواند به تنهایی آن را برهم زند و اموال را مجدداً مشترک نماید مگر اینکه شرکاء با توافق، آن قرارداد تقسیم را اقاله نمایند. در این صورت اموال تقسیم شده مجدداً بصورت مشاع و مشترک درمی آیند.

جهت دریافت مشاوره حقوقی در این رابطه، می توانید به وب سایت vakilnaderi.com مراجعه نمایید و یا با شماره 09124230952 تماس حاصل فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20093

به "آنچه باید درباره ملک مشاع بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید درباره ملک مشاع بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید