آیین بزرگداشت خواجه عبدالله انصاری در هرات برگزار گشت

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران ، به مناسبت بزرگداشت خواجه عبدالله انصاری، مراسم حمل گل بر مزار خواجه عبدالله انصاری به ابتکار مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان و با حضور مقام های محلی هرات برگزار گشت.

آیین بزرگداشت خواجه عبدالله انصاری در هرات برگزار گشت

مراسم تجلیل از زادروز خواجه عبدالله انصاری همه ساله از سوی فرهنگیان، فعالان جامعه مدنی و با حضور مقامات حکومتی تجلیل می شود. مراسم امسال با حضور متولی آرامگاه شریف، سید عبدالوحید قتالی والی هرات و شماری از چهره های مذهبی این شهر در سایه اپیدمی ویروس کرونا و قرنطینه شهر هرات با محدودیت هایی برگزار گشت و برای اولین بار به منظور حفظ پروتکل های بهداشتی از مقامات و نهادهای خارجی مستقر در هرات جهت حضور در این مراسم دعوت به عمل نیامد.

کاشی های نقش بسته بر دیوارها و طاق های مجموعه آرامگاه خواجه عبدالله که از یادگارها و شاهکارهای دوران تیموریان هرات است، ارزش هنری بالایی دارد اما به علت حوادث طبیعی بخشی از قطعات این کاشی ها فروریخته و در حال حاضر هم، بودجه کافی برای بازسازی آنها توسط اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات در این زمینه تأمین نشده است. در سال های اخیر بنیاد فرهنگی آقاخان، آژانس انسجام و همکاری ترکیه (تیکا)، مراکز فرهنگی کشور ایتالیا از جمله کشورهایی بوده اند که در زمینه ترمیم و تجهیز مرکز صنایع دستی ولایت هرات واقع گازرگاه شریف و نیز بازسازی کاری چله خانۀ گازرگاه هرات در کنار بارگاه پیر هرات و سایر مقابر و نیز محوطه منطقه گازرگاه شریف دست به اقدامات مطالعاتی و بازسازی زده اند. گرچه عدم وجود امنیت پایدار در افغانستان سبب شده تا این اقدامات نتیجه ملموسی را برای مخاطبین و بازدید کنندگان در نگاه اول ایجاد نکنند.

گفتنی است؛ آرامگاه پیر هرات قلب مجموعه تاریخی گازرگاه است اما این محل بخش های دیگری را هم در خود جای داده است که دارای ارزش تاریخی و از لحاظ معماری اهمیت بالای هنری دارند. مقابر شماری از شاهزادگان تیموری و بناهایی چون نمکدان که در نوع خود در هرات منحصر به فرد است از دیگر بخش های مهم این مجموعه به شمار می رود. امید است با پایان یافتن کرونا در سطح جهانی و نیز شروع دوباره کمک های دفاتر و مراکز خارجی موضوع بازسازی و بازسازی ابنیه تاریخی مجموعه گازارگاه شریف و خصوصاً بارگاه پیر هرات از سر گرفته شود.

شیخ الاسلام ابواسماعیل عبدالله بن ابی منصور محمد، معروف به پیر هرات، پیر انصار و خواجه عبدالله انصاری، عالم و عارف مشهور، سال 396 هجری قمری در کهندژ شهر تاریخی هرات متولد شده و از جمله آثار او می توان به مناجات نامه، نصایح، زادالعارفین، کنزالسالکین، قلندرنامه، محبت نامه، هفت حصار، رساله دل و جان، رساله واردات و الهی نامه اشاره کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 8530

به "آیین بزرگداشت خواجه عبدالله انصاری در هرات برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین بزرگداشت خواجه عبدالله انصاری در هرات برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید