تغییر سبک زندگی؛ دوای دردهای عضلانی

به گزارش دَبی بلاگ، همواره وقتی درد یا مسئله ای برای کسی پیش می آید بلافاصله به دنبال دارو یا مداخله درمانی مؤثر می گردد. در بسیاری مواقع حتی وقت و هزینه گزافی صرف درمان این مسائل می گردد اما آنچه که موضوع بحث ماست یکی از روش های شگفت آور درمان بیماری ها خصوصا در اختلالات عصبی اسکلتی-عضلانی است که فیزیوتراپیست ها بیمارانشان را از این روش ها مطلع می نمایند.

تغییر سبک زندگی؛ دوای دردهای عضلانی

این روش بسیار ارزان و بااهمیت تغییر سبک زندگی است. گاهی تجویز یک دوش آب گرم صبحگاهی، خستگی عضلانی و افسردگی و درد مفاصل ناشی از آن را که ممکن است باعث مدت ها مصرف داروهای مختلف گردد، درمان می نماید. مثال دیگر گنجاندن نیم ساعت تا 45دقیقه پیاده روی در سطح صاف در فعالیت های روزانه است که در یک بیمار کم تحرک، به تنهایی می تواند درمان مشکلاتی همچون کمردرد، گردن درد و زانودرد باشد.

بیماری که ام آرآی او بیرون زدگی دیسک بین مهره را نشان می داد و درد تیرکشنده در اندام تحتانی هنگام ایستادن او را کلافه نموده و کاندیدای جراحی بود، بعد از ارجاع به بخش فیزیوتراپی و توجه فیزیوتراپیست به کفش او که فاقد پاشنه با ارتفاع مناسب و کفی استاندارد بود، با خرید یک جفت کفش با ویژگی های مورد نظر درمانگر، علائمش به کلی از بین رفت و حتی احتیاج به ادامه درمان فیزیوتراپی هم پیدا نکرد.

این الگوهای غلط زندگی عامل بسیاری از دردهای ما هستند که با توجه، کشف و ایجاد یک تغییر کوچک در آنها بیماری که از فعالیت های شغلی خود ناتوان شده و کیفیت زندگی اش تنزل یافته به زندگی طبیعی خود باز خواهد گشت.

یک کمردرد مقاوم به دارودرمانی، فیزیوتراپی و آب درمانی باعث شد تا بیمار و درمانگر فعالیت های روزانه را یک بار به دقت با هم مرور نمایند. آنها به چرت نیمروز روی کاناپه اتاق نشیمن مشکوک شدند و حذف این عادت همیشگی به طور معجزه آسایی باعث بهبودی کمردرد بیمار شد.

جوانی که به تنیس و بدنسازی می پرداخت با درد شدید هر دو آرنج و تشخیص اختلال آرنج تنیس بازان به فیزیوتراپی مراجعه کرد و پس از هر جلسه درمان، درد کاملا از بین می رفت و مجددا در جلسه بعد بیمار با درد و محدودیت شدید بازمی گشت.

آنالیز شرایط و تاریخچه او نشان داد درد او صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب، شدید است. بعد از سؤال راجع به نحوه خواب معین شد او عادت به قرار دادن آرنج به صورت کاملا خم در زیر سر دارد و اصلاح این شرایط خواب برایش غیرممکن بود. بستن بازو به تنه با یک شال و فیکس کردن آن در کنار بدن باعث شد که درد دیگر برنگردد و بیمار به کار و زندگی و ورزش خود بازگردد.

از نمونه های دیگر تغییر سبک زندگی استفاده از بالش مناسب برای درمان گردن درد یا اصلاح نحوه ایستادن و عقب ندادن زانو به ویژه در نوجوانان برای درمان زانودرد آنهاست. قرار دادن کیف پول در جیب پشتی شلوار که با فشار روی عضلات باسن هنگام نشستن باعث کمردرد با درد منتشر در ران و ساق می گردد با تغییر این عادت غلط به طور کامل درمان می گردد.

در نهایت گنجاندن چند تمرین ساده در افزایش فعالیت عضلانی و افزایش دامنه حرکتی مفاصل هم به عنوان یک تغییر در الگوی زندگی می تواند درمانی ساده، ارزان و مؤثر باشد.

دکتر پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / روزنامه خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9933

به "تغییر سبک زندگی؛ دوای دردهای عضلانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر سبک زندگی؛ دوای دردهای عضلانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید