فراوری دست مصنوعی بایونیک در کشور

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فراوری دست های مصنوعی اقدامی فناورانه از سوی محققان است تا افراد دارای نقص عضو بتوانند با این ابزارهای فناوری، برای برطرف مسائل خود استفاده نمایند.

فراوری دست مصنوعی بایونیک در کشور

تا دو سال پیش، این محصول فناورانه به کشور وارد می شد تا اینکه تحریم ها ورود آن را ممنوع نمود. اما هم اکنون محققان یک شرکت دانش بنیان با حمایت های مرکز فناوری های همگرا معاونت علمی، پیروز به ساخت دست مصنوعی شدند.

سعید بهرامی مقدم مدیرعامل این شرکت فناور فراوری نماینده این محصول فناورانه گفت: دست های مصنوعی زیر شاخه ای از علم نوظهور بایومکاترونیک هستند. بایومکاترونیک حوزه ای میان رشته ای از علومی است که مجموعه ای از تمامی رشته های اصلی مهندسی و زیستی مانند مکانیک، الکترونیک، علوم کامپیوتر و علوم پزشکی را شامل می شود.

وی ادامه داد: دست بایونیک یا Bionic Hand در طراحی خود از طبیعت زنده الگوبرداری می نماید. دست مصنوعی نیز تقلیدی از دست واقعی است. زیرا تمامی افراد دچار نقص عضو انتظار دارند دستی مانند دست واقعی از دست داده خود را داشته باشند.

بهرامی مقدم گفت: دست های ما حدود 14 درجه آزادی حرکت مکانیکی را دارند که این تعداد درجه آزادی حرکت بالا احتیاجمند کانال های مجزای فرمان کنترلی است. در صورتی که یک ماشین بخواهد این تعداد درجات آزادی را داشته باشد ارتباط و کنترل کردن آن سخت می شود.

وی اضافه کرد: انسان برای حرکت دادن اندام های مصنوعی، از سیگنال های زیستی برای کنترل ارادی آنها استفاده می نماید. در طراحی دست بایونیک نیز ما از همین سیگنال های زیستی استفاده نموده ایم. این سیگنال ها به صورت غیر تهاجمی از سطح پوست دریافت و سپس برای ارتباط با سیستم کنترلگر دست بایونیک تقویت و پردازش می شوند. به عنوان مثال برای برداشتن یک جسم نخست جسم دیده و موقعیت و نوع جسم شناسایی می شود. سپس فرمان حرکت و نوع انگشتان اخذ نماینده جسم از مغز صادر و حرکت برای دریافت جسم ایجادمی شود.

بهرامی مقدم اعلام کرد: دست بایونیک طراحی و ساخته شده در این طرح دارای 7 درجه آزادی است که شامل چرخش کامل مچ، چرخش و باز و بسته شدن انگشت شست و باز و بسته شدن 4 انگشت دیگر به طور مجزا است. این محصول برای افرادی که دست خود را از دست داده اند کاربردی است.

وی با بیان اینکه حرکت انگشتان دست به صورت مجزا، استفاده از RFID, پردازش تصویر، ارتباط با رایانه و تلفن همراه و تشخیص حسی از ویژگی ها آن به شمار می رود، اضافه کرد: این محصول دارای چندین اختراع ثبت شده داخلی و بین المللی است. این شرکت فناور با بهره گیری از توان و تخصص نیروی خلاق خود پیروز به طراحی و ساخت دست بایونیک برای نخستین بار در کشور شده است.

وی اضافه کرد: همچنین وجود سیستمی که ایجاد نماینده احساسات محیطی برای کاربر است را به عنوان ویژگی خاص در این طرح نام برد. هدف آن درک بهتر محیط به واسطه بایونیک است. سیستم فوق از روش تعویض حسی بهره می برد که این محصول امکان نصب بر روی هر دست مصنوعی را فراهم می نماید. با استفاده از این محصول می توان لرزش، لغزش، دما، فشار و موقعیت انگشت را به کاربر القاء کرد.

بهرامی مقدم گفت: البته این شرکت فناور محصولی دیگر را نیز طراحی نموده است که برای افراد دچار سکته مغزی که قدرت حرکت دست خود را از دست داده اند، کاربرد دارد. در این بیماری عضلات دست افراد پس از چند ماه به دلیل عدم حرکت تحلیل می فرایند اما این محصول مانند یک دستکش به دست بیمار می رود و با دریافت فرمان ارادی از دست سالم، تحریک عضلات با حرکت دادن آنها توسط موتورها و الکتریسته باعث حرکت انگشتان به صورت ارادی می شود.

همچنین محمدعلی پیش بین رئیس هیات مدیره این شرکت فناور گفت: با توجه به اینکه از دو سال قبل ورود این محصول به کشور تحریم شد پس فراوری بومی آن می تواند اقدامی اثرگذار برای برطرف احتیاج افراد احتیاجمند به آن باشد. البته آمار دقیقی از افراد دچار نقص عضو نداریم اما با توجه به آمار بهزیستی حدود 40 هزار نفر قطع عضو از ناحیه دست و جانبازان جنگی وجود دارند که می توانند از این محصول استفاده نمایند. البته ظرفیت های خوبی در بازار کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه و افغانستان هم وجود دارد.

وی اضافه کرد: برای استفاده از این محصول احتیاجی به عمل جراحی نیست و فرد با پوشیدن آن قادر به استفاده است. با استفاده از آن اعتماد به نفس به افراد باز می شود و یاری به اشتغال زایی برای افراد هم دارد. پس کارآفرینی اجتماعی آن چیزی است که به یاری محصول محقق می شود.

پیش بین گفت: حضور در دوره های شتابدهی مرکز فناوری های همگرا معاونت علمی یاری بزرگی به تیم ما برای تصمیم گیری بهتر بود تا با آشنایی کامل از بازار ایران به فراوری انبوه برسیم. همچنین یاری برای ثبت اختراع، دریافت مجوزها، استانداردها و مشاوره و معرفی به سرمایه گذار و هدایت های مستقیم رئیس این مرکز از دیگر حمایت هایی بود که از ما شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9580

به "فراوری دست مصنوعی بایونیک در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری دست مصنوعی بایونیک در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید