تپه ای باستانی در زنجان با کارکرد دائمی صنعتی

به گزارش دَبی بلاگ، تهران (پانا) - کشف سرباره های فلز آهن از محدوده کاوش شده و سطح تپه کوزه چی در زنجان و سازه های حرارتی موجود در داخل گمانه ها نشان می دهد که همه محوطه در اواخر عصر آهن III به عنوان یک محوطه صنعتی مورد استفاده قرار می گرفته است.

تپه ای باستانی در زنجان با کارکرد دائمی صنعتی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ابوالفضل عالی - سرپرست هیات باستان شناسی تپه کوزه چی در زنجان با اعلام این خبر گفت: تپه کوزه چی در نزدیکی روستای رضاآباد از توابع بخش زنجان رود شهرستان زنجان، در میان دره ای در شمال روستای رضاآباد و در فاصله 10 کیلومتری جنوب غرب معدن نمک چهرآباد واقع شده است که یکی از چندین محوطه باستانی حوزه آبریز تلخه رود است و در آنالیز باستان شناسی محدوده اطراف معدن نمک در سال 1385 شناسایی شد و مطالعه اولیه یافته های سطحی تپه نشان داد که این محوطه مربوط به عصر آهن 3 و احتمالاً دوره هخامنشی است.

او به شواهد و مدارک باستان شناختی درباره این محوطه اشاره نمود و اضافه کرد: دوران هخامنشی و ساسانی از دوره های اصلی استخراج نمک در معدن چهرآباد در دوران پیش از اسلام بوده است، به طوری که بخش بزرگی از نهشته های باستانی و تونل های فروریخته استخراج نمک مربوط به این دو دوره است.

وی شناختِ معدنکاران هخامنشی و ساسانی فعال در این معدن در آن دوره و این را که محل استقرار و زندگی شان کجا بوده از پرسش هایی دانست که همواره پژوهشگران معدن، به دنبال یافتن پاسخی صحیح برای آن به وسیله آنالیز های باستان شناسی و مطالعات آزمایشگاهی بوده اند و ادامه داد: در این راستا یکی از اهداف مهم تیم کاوش معدن نمک، شناسایی محوطه های استقراری همزمان با ادوار استخراج نمک در محدوده پیرامون معدن بوده است. به همین دلیل برنامه آنالیز و شناسایی حوزه آبریز تلخه رود که معدن نمک و روخانه های چهرآباد، مهرآباد و بویوک چای بخشی از آن هستند، نیز با همین هدف در سال های گذشته انجام یافت و محوطه های مختلفی از دوران پیش از تاریخ، ساسانی و اسلامی در آن محدوده شناسایی شد.

او با اشاره به این نکته که تپه کوزه چی تنها محوطه باستانی پیرامون معدن بود که شواهدی سطحی از عصر آهن 3 و دوره هخامنشی داشت، گفت: بنابراین تصمیم بر آن شد برای شناسایی ارتباط احتمالی این محوطه با معدن نمک برنامه برآورد به منظور لایه نگاری در تپه کوزه چی انجام گردد که آن تا کنون نیز ادامه دارد. برآورد اجرا شده تا به امروز نشان داده که لایه های تاریخی روی یک تپه طبیعی شکل گرفته و عمق لایه ها در قسمت های مختلف تپه حدود 1/5 متر است که بر بستر طبیعی تپه قرار گرفته اند.

سرپرست هیئت باستان شناسی شواهد به دست آمده را نشانگر کارگاهی بودن این محوطه در اواخر عصر آهن 3 دانست که در آن ذوب فلز و احتمالاً پخت سفال انجام می شده و گفت: کشف سرباره های فلز آهن از محدوده کاوش شده و سطح تپه و نیز کشف سازه های حرارتی در داخل گمانه ها نشان می دهد کل محوطه در دوره یاد شده به عنوان یک محوطه صنعتی مورد استفاده قرار می گرفته است.

عالی تاکید نمود: به جز آثار کارگاهی در لایه های بالاتر نیز شواهدی از لایه های استقراری ضعیف به دست آمده که احتمالاً از نظر زمانی جدیدتر از آهن 3 است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 12929

به "تپه ای باستانی در زنجان با کارکرد دائمی صنعتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه ای باستانی در زنجان با کارکرد دائمی صنعتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید