خبرنگاران فعال سازی 189 معدن غیرفعال، اولویت فارس در سال جهش فراوری

به گزارش دَبی بلاگ، شیراز-خبرنگاران- شرایط معادن کوچک و صنایع معدنی استان فارس در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان آنالیز و بر لزوم برنامه ریزی برای فعال سازی 189 معدن غیرفعال این استان در سال جهش فراوری تاکید شد.

خبرنگاران فعال سازی 189 معدن غیرفعال، اولویت فارس در سال جهش فراوری

برنامه زمان بندی در زمینه فعال سازی معادن ارائه گردد

استاندار فارس در این نشست که عصر سه شنبه برگزار گردید، بر لزوم کوشش برای فعال سازی معادن غیر فعال این استان تاکید و بیان نمود: باید شرایطی برای واگذاری معادن پیش بینی گردد تا سرمایه گذار در کوتاه ترین زمان فعالیت معدن را شروع کند.

عنایت الله رحیمی اضافه نمود: صنایع ساختمانی و بنا علاوه بر بازار داخلی، احتیاجمند بازار خارجی است اما صنایع فلزی به اندازه کافی در خارج از کشور مشتری دارد و تحریم ها نتوانسته این صادرات را محدود کند.

وی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس باید به گونه ای عمل کند که یک برنامه زمانبندی در زمینه راه اندازی معادن و صنایع معدنی ارائه دهد و دستگاه های این استان ملزم هستند در این زمینه به آنها یاری نمایند.

استاندار فارس گفت: استفاده از ظرفیت معادن مغفول بوده در حالی که می توانیم در این حوزه یک جهش خوبی داشته باشیم.

رحیمی اضافه نمود: محصولات حوزه معدن کالایی است که اگر چند ماه بماند مسئله ای ایجاد نمی نماید، در این شرایط اقتصادی رفتن به سمت محصولات معدنی ضریب اطمینان بیشتری در صادرات به همراه دارد.

شهرک فولاد ایجاد گردد

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص شرایط پروژه خط انتقال آب به کارخانه فولاد پاسارگاد، از اهتمام مدیران این کارخانه برای توسعه بخش های مختلف فراوری و ایجاد اشتغال تقدیر کرد.

رحیمی، پیشنهاد داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، مکانی را در نزدیکی این کارخانه به عنوان شهرک فولاد ایجاد کند تا یک زنجیره کامل فولادی به وجود آید زیرا امروز خام فروشی به نفع ما نیست.

وی اضافه نمود: همچنین توجه به صنایع بالادستی صنعت فولاد نیز باید در دستور کار قرار گیرد، در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت بگیرد و در این زمینه سرمایه گذار جذب گردد.

رحیمی، بر ضرورت حل مسائل فرا روی پروژه انتقال آب به سعادتشهر (مرکز شهرستان پاسارگاد) و شهرستان ارسنجان نیز تاکید نمود و گفت: تامین آب آب آشامیدنی یک احتیاج لازم است که باید دنبال گردد.

اجرای پروژه های گلخانه ای و زنجیره آن دنبال گردد

استاندار فارس همچنین به گزارش ارائه شده در خصوص طرح های گلخانه ای این استان اشاره نمود و بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی باید وقت بیشتری را در زمینه اجرای پروژه ای گلخانه ای و زنجیره های فراوری آن بگذارد.

رحیمی ادامه داد: بانک کشاورزی نیز حتما به اجرای پروژه های گلخانه ای یاری می نماید، سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان نیز پیگیری های لازم را انجام می دهد تا از محل تبصره 18 قانون بودجه تسهیلات ارزان قیمت به این امر اختصاص داده گردد.

وی اضافه نمود: چند مورد از پروژه های گلخانه ای به دلیل نبود تسهیلات متوقف شده است که این موضوع باید پیگیری و با پرداخت تسهیلات، رونقی در این زمینه ایجاد گردد.

استاندار فارس گفت: در سال 98 با راه اندازی ستاد گلخانه ها، هدف ایجاد 650 هکتار گلخانه را تعریف کردیم که قسمتی از این هدف محقق شد و مابقی محقق نشده است لذا سال جاری باید هدف گذاری گردد و تمام دستگاه های اجرایی در این زمینه همکاری نمایند.

رحیمی اضافه نمود: آبفا فارس نیز باید در قبال پُرکردن چاه های غیرمجاز، ظرفیتی را برای بخش صنایع و گلخانه های این استان ایجاد کند.

لزوم عملیاتی شدن ایده جنگل کاری در فارس در نقاطی که فاضلاب تصفیه شده نیست

استاندار فارس، همچنین به موضوع جنگل کاری و استفاده از چوب در مناطق مستعد پرداخت و گفت: در مناطقی که آب و فاضلاب به صورت تصفیه شده و پساب نیست، امکان کاشت جنگل برای استفاده از چوب آن وجود دارد که این موضوع باید در دستور سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین شرکت آب و فاضلاب این استان قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در بعضی نقاط استان فارس مانند شهرستان های داراب و زرین دشت، سرزمین های شوری وجود دارد که برای استفاده از چوب و جنگل کاری می تواند یکی از ظرفیت ها و فرصت های این استان باشد.

رحیمی تاکید نمود: باید از هر ظرفیتی در استان فارس برای ایجاد ارزش اضافه نموده، ثروت آفرینی و اشتغال بهره لازم را ببریم.

استاندار فارس همچنین در این نشست از پیگیری های دستگاه های اجرایی استان برای تحقق جهش فراوری و برطرف مسائل پیش روی مجموعه های فراوریی و به نتیجه رساندن مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی قدردانی کرد.

رحیمی اضافه نمود: امیدواریم بتوانیم با همکاری تمام دستگاه های اجرایی استان فارس، منویات رهبر معظم انقلاب را برای تحقق اهداف سال جهش فراوری عملیاتی کنیم و دستور جلسه امروز (دهم تیرماه 99)ستاد اقتصاد مقاومتی استان نیز در همین زمینه بود.

صدور 647 پرونده بهره برداری از معادن در فارس

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، هم در این نشست درباره احیا و فعال سازی معادن استان فارس گفت: پیرو راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص فعال سازی معادن غیبرطرفال، از 2 ماه پیش بحث معین تکلیف اینگونه معادن را در دستور کار قرار دادیم.

سید داوود حسینی اضافه نمود: در حال حاضر 647 پرونده بهره برداری معتبر برای معادن استان فارس صادر شده است.

وی ادامه داد: از کل پرونده های بهره برداری موجود، 458 معدن فعال و در حال فراوری هستند اما ظرفیتشان بین 50 تا 90 درصد محقق شده و برای هفت هزار نفر اشتغال ایجاد کردند.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اضافه نمود: 189 معدن غیبرطرفال با سرمایه گذاری 140 میلیارد تومان تعطیل هستند که 29 درصد معادن را شامل می شوند.

به گفته حسینی، بیشترین معادن غیبرطرفال در استان فارس متعلق به شهرستان های شیراز، بوانات، خرم بید، آباده و نی ریز است.

وی گفت: عدم اراده و اهتمام لازم برای بهره برداری و فعال سازی معدن، وجود معارضان محلی، ممانعت اداراه ها و سازمان ها، عدم توجیه فنی و اقتصادی به دلیل کیفیت پایین، رکود بازار، نبود واحد فرآوریمناسب، مسائل فنی و ایمنی در معدن و اختلاف شرکا و سرمایه گذاران از عمده ترین دلایل غیر فعال بودن معادن به شمار می آید.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، همچنین با اشاره به راهکارهای فعال سازی یا معین تکلیف مجوزهای صادر شده در خصوص معادن غیر فعال استان بیان نمود: از جمله این راهکارها، استفاده از ظرفیت ماده 20 قانون معادن و ابطال مجوزها توسط شورای عالی معادن یا شورای معادن استان، استفاده از ظرفیت ماده 54 آیین نامه اجرایی قانون معادن و انتزاع معادن که مهلت اعتبار پروانه بهره برداری آنها به اتمام رسیده و اعمال ماده 19 قانون معادن برای برطرف معارضان، هماهنگی و هم افزایی محلی با اداره های منابع طبیعی و محیط زیست با هدف تجدید موافقت ها و توسعه کارگاه هاست.

حسینی اضافه نمود: از دیگر راهکارها می توان به برگزاری مزایده معادن فاقد بهره بردار و استفاده از طرح احیا، توسعه و فعال سازی شرکت تهیه و فراوری مواد معدنی ایران اشاره نمود.

منابع اقتصادی لازم برای صنایع معدنی فارس تامین گردد

معاون برنامه ریزی وسرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در این نشست، با ارایه گزارشی از شرایط صنایع معدنی در این استان گفت: الزامات توسعه صنایع معدنی استان، تامین سرمایه و نقدینگی است، از سوی دیگر برگشت سرمایه در صنایع معدنی دارای ریسک پایینی است لذا باید سیاست گذاری کلان استان در حوزه بانکی به عنوان یک برنامه تکلیفی تدوین و ابلاغ گردد.

سید رضا ساداتی اضافه نمود: بخشی از طرح های مهم صنایع معدنی موجود استان، نظیر طرح های فولادی، سیمان ،کاشی و سرامیک، معطل نقدینگی و تامین اقتصادی هستند که انتظار است مصوبه الزام آور به سیستم بانکی استان برای تامین منابع مورد احتیاج این صنایع صادر گردد.

وی ادامه داد: عمده شکل گیری صنایع معدنی به خصوص نخستین حلقه پس از معدن، احتیاجمند سیاست گذاری و حمایت همه جانبه برای ایجاد زیرساخت های مورد لزوم توسط حدود 11 دستگاه خدمت رسان است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس بیان نمود: سایر صنایع با ایجاد شهرک های صنعتی، از حمایت های زیرساختی، قوانین حمایتی و بودجه های دولتی برخوردار هستند اما به دلیل عدم امکان استقرار عمده صنایع معدنی آنها از حمایت های مورد اشاره برخوردار نیستند و به همین سبب به تمهیدات لازم برای پشتیبانی و سیاست گذاری های حمایتی احتیاج دارند.

ساداتی گفت: فناوری و ارزبری یکی از مسائل جدی توسعه صنایع معدنی این استان به شمار می آید که در این زمینه نیز احتیاجمند چاره اندیشی و اولویت گذاری هستیم.

پنج برابر شدن سطح گلخانه های فارس در دولت تدبیر و امید

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از پروژه های گلخانه ای این استان، میزان اشتغال ایجاد شده و درصد صرفه جویی از منابع آب در این حوزه گفت: سال 1398، ایجاد 650 هکتار گلخانه در استان در را در برنامه کاری قرار دادیم که افزون بر670 هکتار متقاضی ایجاد گلخانه در قالب مجتمع ها، شهرک ها و گلخانه های کوچک مقیاس و انفرادی داشتیم.

محمد مهدی قاسمی اضافه نمود: بیشترین تعهدات ایجاد گلخانه متعلق به شهرستان های جهرم، سپیدان، فسا، شیراز، فراشبند، لامرد و نی ریز هستند.

وی ادامه داد: سطح گلخانه های ایجاد شده در فارس از 125 هکتار در سال 92 به رقم 724 هکتار در سال 98 افزایش یافته که این میزان بیانگر حدود پنج برابر افزایش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان نمود: البته افزایش این میزان گلخانه با برنامه های پیش بینی شده انطباق ندارد که دلیل عمده آن نبود و کمبود تسهیلات است.

قاسمی اضافه نمود: در حال حاضر بیش از 220 میلیارد تومان پرونده تسهیلاتی در زمینه گلخانه ها تشکیل شده که حتی 120 میلیارد تومان آن تامین وثیقه شده است و باید توجه داشت که همچنان در حوزه توسعه گلخانه ها در استان احتیاج به تسهیلات داریم.

وی اضافه نمود: انتظار است، بحث گازرسانی و همچنین اختصاص یارانه برای واحدهای فراوریی گلخانه ای در دستور کار قرار گیرد و علاوه بر این در ارتباط با موضوع پاسخ به استعلام های دستگاه های اجرایی برای ایجاد گلخانه با سرعت بیشتری انجام گردد.

قاسمی اضافه نمود: بعضی نقاط استان به طور ذاتی آب شور دارند که انتظار است برای تهیه آب شیرین کن ها در این مناطق مجوز مورد احتیاج داده گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9982

به "خبرنگاران فعال سازی 189 معدن غیرفعال، اولویت فارس در سال جهش فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فعال سازی 189 معدن غیرفعال، اولویت فارس در سال جهش فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید