خبرنگاران موانع کرونا در کارآفرینی و فراوری

به گزارش دَبی بلاگ، مشهد- خبرنگاران- کارشناسان مالی در میزگردی با عنوان کارآفرینی، موانع فراوری و کرونا به تشریح شرایط کار و کارآفرینی در شرایط ناشی از شیوع کرونا پرداختند و راهکارهایی برای حمایت از کارآفرینان در این شرایط ارایه کردند.

خبرنگاران موانع کرونا در کارآفرینی و فراوری

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در این میزگرد که عصر شنبه در محل خبرگزاری فارس برگزار گردید گفت: یکی از راه چارههای توسعه کشورها، کارآفرینی است لذا خیلی از کشورهای توسعه یافته توجه خاصی به موضوع کارآفرینی داشته اند و با توجه ویژه به آن به رونق فراوری نیز دست یافته اند.

سید مرتضی مدنی فدکی اضافه کرد: در حوزه های مختلف مالی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی کشور ما تا به امروز چندان به موضوع کارآفرینی توجه نشده است در حالی که رهبر معظم انقلاب طی 10 سال گذشته با نامگذاری سالها پیرامون مباحث مالی، کارآفرینی را مورد توجه ویژه قرار دادند و لازم بود اقشار جامعه به موضوع کارآفرینی توجه بیشتری داشته و دستگاه های اجرایی این موضوع را در اولویت قرار می دادند.

وی ادامه داد: قوای سه گانه، مردم و رسانه ها در حوزه تحقق شعار سال مبنی بر جهش فراوری بسیار تاثیرگذار هستند و برگزاری این گونه میزگردها نیز می تواند جامعه را نسبت به موضوع کارآفرینی حساس کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی با تاکید بر فرهنگسازی برای توسعه کارآفرینی در جامعه گفت: احتیاج است که باور جامعه نسبت به موضوع کارآفرینی تغییر کند زیرا کارآفرینی در شرایط کنونی در حوزه فناوریهای نوین تبلور یافته و رشد بسیار داشته است.

وی اضافه کرد: در این میان توجه به کارآفرینان خرد و متوسط می تواند جهت توسعه را هموار کند و راهگشای مسائل کشور باشد.

مدنی الزامات برای توسعه کارآفرینی در سال جهش فراوری را تسهیلگری کارآفرینی در حوزه پرداخت تسهیلات، صدور مجوزها و ثبت مالکیتها، شناسایی کارآفرینان، ایجاد بانک اطلاعاتی از کارآفرینان و ایجاد یک فرماندهی واحد برای راهنمایی کارآفرینان، شناسایی مسائل و توجه به مستندسازی تجارب کارآفرینان ذکر کرد.

وی به موانع بخش فراوری اشاره و بیان نمود: عمده گلایه فراورینمایندگان مربوط به کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، سود زیاد تسهیلات بانکی، اخذ مالیات در شرایط سخت مالی، قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده، قوانین و مقررات ضد و نقیض در حوزه صدور مجوزها و قوانین زائد برای بهبود فضای کسب و کار می باشد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر نقیصه های سیستم حمل و نقل، کمبود ارز برای تامین مواد اولیه، هزینه های فراوری را برای فراورینمایندگان به شدت افزایش داده است.

وی با اشاره به تبعات کرونا در اقتصاد کشور گفت: شیوع کرونا باعث تشدید رکود در بازار شده و بر روی فراوری تاثیر مستقیم داشته است، از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم و رعایت پروتکلهای بهداشتی، درآمد فراورینمایندگان را کاهش داده است.

مدنی قاچاق کالا و واردات کالاهای مشابه داخلی را از دیگر موانع رونق فراوری دانست و اضافه کرد: دولت واردات 2 هزار و 200 قلم کالا را ممنوع نموده و تعزیرات حکومتی نیز از ورود کالاهای مشابه فراوری داخل جلوگیری می نماید.

راه چارهها برای جهش فراوری

وی مهمترین راه چاره برای جهش فراوری را تامین نقدینگی واحدهای فراوریی، پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی، جلوگیری از خام فروشی و توسعه فراوریات صادرات محور، بهره گیری از نظرات خبرگان مالی، تفویض اختیار به بنگاه های مالی و کاهش تصدیگری دولت، کاهش سهم مالیات بنگاه های مالی دارای مشکل، توسعه صادرات، برندسازی فراوریات داخلی، مبارزه با قاچاق و اصلاح قوانین ذکر کرد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ادامه داد: اگر بهبود فضای کسب و کار و استفاده از ظرفیت تشکلهای بخش خصوصی بویژه اتاقهای سه گانه، رفع موانع فراوری و توسعه مشاغل خانگی اجرا شود بخش اعظمی از مسائل فراورینمایندگان داخلی رفع می شود.

وی گفت: شیوع کرونا باعث تشدید رکود بازار و متضرر شدن بسیاری از مشاغل و همچنین خسارت به اقتصاد و معیشت مردم در سراسر جهان شد، اما به دلیل فشار تحریمها که ایران را در برابر مسائل مالی قوی نموده است، میزان تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد کشور به اندازه اقتصاد سایر کشورها نبوده است.

مدنی اضافه کرد: کرونا باعث شد ایران سازنده بسیاری از اقلام سلامت محور که پیش از این از کشورهای دیگر وارد می کرد، بشود و در این زمینه به خودکفایی و حتی صادرات بعضی از این اقلام به سایر کشورها برسد.

وی ادامه داد: ماهیت کار تعزیرات حکومتی نیز رسیدگی به تخلفات مالی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و برای تحقق شعار سال و جلوگیری از ورود کالاهای مشابه فراوری داخلی به شدت کوشش می نماید.

سیستم و شرایط کشور به نفع کارآفرینی نیست

یک کارشناس مالی نیز در این میزگرد گفت: کارآفرینی در کشور ما کوشش در زمین سوخته ای است که سیستم و شرایط به نفع آن نبوده و شیوع کرونا این شرایط را برای کارآفرینان سخت تر نموده است.

علی مروی اضافه کرد: آمارها حاکی از کاهش شاخص های مالی در اسفند ماه پارسال نسبت به بهمن ماه همان سال بود و این نتیجه تبعات کرونا بر اقتصاد کشور بویژه حوزه کارآفرینی است.

وی ادامه داد: براساس این آمارها، پنج میلیون نفر در اسفند ماه سال گذشته در ایران در معرض بیکاری قرار گرفتند و میزان صادرات کالا از ایران نیز به شدت کاهش یافت.

این کارشناس مالی گفت: به فرض اینکه 50 درصد از مشاغل کشور در نتیجه شیوع کرونا تعطیل شده باشند، کسب و کارهای ایران در هشت گروه اصلی روزانه حدود 250 میلیارد تومان خسارت دیدند.

وی اضافه کرد: در شرایط رکود ناشی از کرونا، تورم و افزایش قیمت کالاها و خدمات انگیزه ای برای کارآفرینی باقی نمی ماند و قوانین کسب و کار نیز برای کارآفرینان انگیزه ساز و مشوق نیست، بورس و سهام نیز که قرار بود کسری نقدینگی بخش فراوری را جبران کند، به خاطر سودآوری غیرواقعی معاملات در بورس، امید برای جذب نقدینگی از این بازار سرمایه برای بخش فراوری را کاهش داده است.

مروی ادامه داد: دولت برای تامین بودجه سالانه خود بر روی درآمدهای مالیاتی حساب نموده اما شرایط کارآفرینان و فراورینمایندگان در شرایط ناشی از شیوع کرونا به نحوی نیست که بتوانند 60 تا 70 میلیارد تومان سهم مالیات بخش فراوری را پرداخت نمایند.

وی گفت: تسهیلاتی که دولت برای کارآفرینان متضرر از کرونا در نظر گرفته است، با سودی که به آن اختصاص یافته، چندان انگیزه بخش نیست.

این کارشناس مالی با اشاره به شرایط کار و کارآفرینی در کشور اضافه کرد: در سال 1370 نسبت قراردادهای موقت کار به قراردادهای دایم سه به 97 درصد بود اما این نسبت اکنون برعکس شده و نشان کاهش کارآفرینی در کشور است.

وی ادامه داد: کارآفرینی در کشور زمانی رونق می گیرد که محیط و سیستم برای آن مهیا باشد اما نه تنها این سیستم و شرایط مهیا نبوده بلکه کرونا شرایط سخت تری را برای کارآفرینان ایجاد نموده است.

تمرکز بر فراوری اقلام سلامت محور لازمه شرایط کنونی است

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این نشست گفت: فراوری عنصری است که در صورت دادن نهاده هایی مانند سرمایه، نیروی انسانی، ذخایر طبیعی و کارآفرین می تواند خروجی مثبتی داشته باشد.

سید مرتضی مرتضوی اضافه کرد: کارآفرینی دو عنصر را در داخل خود نهفته دارد که شامل ریسک یا خطرپذیری و نوآوری است و کارآفرین فردی است که با درنظرگرفتن آنها کالای جدید فراوری می نماید.

وی ادامه داد: در دوران شیوع کرونا کارآفرینی با مساله جدیدی روبرو می شود به این معنا که کارآفرینی را از ریسک یا خطرپذیری به سوی عدم اطمینان از آینده کاری سوق می دهد.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: کارآفرین در فضای بوجود آمده ناشی از کرونا، برای انجام کار خود در حالت ابهام و جهل قرار می گیرد در حالی که نتیجه آن را نمی داند.

وی اضافه کرد: دولت در فضای مبهم مالی که کارآفرینان نمی توانند تقریبی از سود یا ضرر فعالیت فراوریی خود داشته باشند، باید فضای ابهام را بشکند، به کارآفرینان تا حدی اطمینان بدهد و عناصر اطمینان را وارد بازار کند.

مرتضوی ادامه داد: سیاستهای دولت در ستاد ملی مقابله با کرونا نه تنها ابهام در فضای مالی و کارآفرینی را کاهش نداده بلکه بر ابهامات آن اضافه نموده است و باعث شده کارآفرینان نتوانند در این فضا تصمیم بگیرند.

وی گفت: اگر عدم اطمینان کارآفرینان از آینده کاری خود تداوم داشته باشد، باید در انتظار یک سال بد و حتی سالهای بدتر در اقتصاد کشور باشیم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: گزارشهای بانک جهانی نشان می دهد ممکن است کل اقتصاد جهان در سال 2020 میلادی هفت درصد از حجم خود را از دست بدهد اما احتمال این کاهش در اقتصاد ایران رسیدن به شاخص منفی 6 است.

وی ادامه داد: این در حالی است که رشد مالی ایران در سالهای 2018 و 2019 میلادی نیز منفی بوده و سال به سال از حجم اقتصاد آن کاسته شده است.

مرتضوی گفت: در شرایط شیوع کرونا فعالیتهای مالی از جمله صنعت گردشگری و فعالیتهای وابسته به حضور افراد، دچار تهدید جدی شد و دولت سعی در توسعه خدمات غیرحضوری در این دو بخش داشته که تا حدی می توان بخشی از خسارتهای وارده به اقتصاد متضرر از کرونا را جبران کرد.

وی اضافه کرد: در این شرایط به نظر می رسد اعمال بعضی سیاستها مانند ممنوع کردن صادرات اقلام سلامت محور از سوی دولت چندان اقدام مناسبی برای حمایت از کارآفرینی نباشد زیرا کارآفرینان در کوشش برای بدست آوردن بازارهای خارجی به وسیله عرضه محصولاتی هستند که آن کشورها در ایام کرونا به آنها احتیاج دارند.

این کارشناس مالی ادامه داد: در شرایط سخت ناشی از شیوع کرونا، تمرکز دولت بر حمایت از توسعه فراوری اقلام سلامت محور که به شدت مورد احتیاج مردم است و توان لازم برای فراوری آنها نیز در کشور وجود دارد، می تواند بخشی از خسارتهای مالی را جبران کند.

براساس آخرین آمار رسمی تا به امروز 288 هزار و 839 نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت 195 نفر در 24 ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به 15 هزار و 484 نفر رسیده است.

همچنین تا به امروز 251 هزار و 319 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 10573

به "خبرنگاران موانع کرونا در کارآفرینی و فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران موانع کرونا در کارآفرینی و فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید