خروش 47 ایالت علیه نژادپرستی

به گزارش دَبی بلاگ، صدها هزار امریکایی در 47 ایالت از جمله واشنگتن، نیویورک، مینه سوتا، کارولینای شمالی و... روز آدینه (بامداد شنبه به وقت تهران) در حالی صد وپنجاه وپنجمین سالگرد سرانجام برده داری در کشورشان را گرامی داشتند که در دل غم قتل بیرحمانه جورج فلوید، سیاهپوست 46 ساله به دست پلیس سفیدپوست را داشتند و از حاکمیت نژادپرستی سیستمی و فزاینده که باعث بلند شدن فریاد نمی توانم نفس بکشم و به جریان افتادن جنبش جان سیاهان ارزش دارد در سراسر ایالات متحده شده خشمگین بودند.

خروش 47 ایالت علیه نژادپرستی

به گزارش گاردین، در مینیاپولیس، شهری که جورج فلوید 25 روز پس از 9 دقیقه دست و پا زدن زیر زانوی پلیس سفید پوست، جان خود را از دست داد، گرامیداشت سرانجام برده داری موسوم به جونتینث بسیار گسترده برگزار گردید و شرکت نمایندگان در این مراسم با در دست داشتن عکس هایی از فلوید خواهان حاکمیت عدالت و سرانجام نژادپرستی شدند. در این راهپیمایی، معترضان صبح روز آدینه جهت 5 مایلی را تا محل کشته شدن فلوید پیمودند و عصر آدینه هم در مرکز ایالت مینه سوتا تجمعی برگزار گردید و حاضران از مقامات خواستند که قتل فلوید را به عنوان یک مسأله نژادی به رسمیت بشناسند.

دفاع ترامپ از یک مجسمه

در واشنگتن دی سی، پایتخت سیاسی ایالات متحده هم در سالروز سرانجام برده داری معترضان خشمگین مجسمه ژنرال آلبرت پایک را که از حامیان برده داری در دوران جنگ های داخلی امریکا بود، سرنگون نموده و به آتش کشیدند که خشم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا را برانگیخت و او در توئیتر نوشت: آنها کشور ما را بی آبرو کردند و باید دستگیر شوند؛ پلیس بخوبی به وظایف خود عمل ننموده است. این واکنش ترامپ به سقوط تنها مجسمه متعلق به یک رهبر حامی برده داری در حالی است که در حدود یک ماه گذشته که از قتل جورج فلوید به دست پلیس می گذرد، او نه تنها هیچ جمله امیدبخشی درباره سیاهان امریکا به زبان نیاورده بلکه مدام معترضان را با عباراتی نظیر تروریست داخلی خطاب نموده است.

جان سیاهان برای پنس ارزش ندارد

به گزارش سی ان ان، مایک پنس، معاون ترامپ هم روز آدینه در جریان یک مصاحبه که با ای بی سی6، نمایندگی شبکه ای بی سی در پنسیلوانیا داشت، حاضر نشد عبارت جان سیاهان ارزش دارد را به زبان آورد و در عوض گفت: تمام جان ها ارزش دارد. برایان تاف، خبرنگار ای بی سی6 هم در واکنش به این اقدام پنس گفت: با عرض معذرت من در گزارشم تأکید خواهم کرد که شما حاضر نشدید این جمله را به زبان آورید. همه مردم امریکا می دانند که تمام جان ها ارزش دارد اما با به زبان آوردن جان سیاهان ارزش دارد می خواهند به آن قشری از جامعه که این اصل را قبول ندارند بفهمانند که جان سیاهان هم مانند جان همه انسان ها ارزش دارد. پس چرا شما حاضر نیستید این جمله را به زبان آورید؟ پنس باز هم حاضر نشد این جمله ضدنژادپرستانه را به زبان آورد. در میان شوک رسانه ها و مردم از مواضع نژادپرستانه ترامپ و معاونش در سالروز سرانجام برده داری، جان کری، وزیر خارجه سابق امریکا ابراز نگرانی نموده و هشدار داد، پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات می تواند منجر به بروز یک انقلاب در ایالات متحده گردد. او که در نشست مجازی دموکراسی کپنهاگ سخن می گفت، اضافه کرد، چنانچه ترامپ بار دیگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری باشد شرایط غیرقابل پیش بینی می گردد و دور دوم ریاست او خسارت هنگفتی به صندلی دنیای امریکا و توانایی این کشور در رهبری دنیا وارد می نماید.

البته علاوه بر واشنگتن دی سی، در مرکز کارولینای شمالی هم معترضان روز آدینه دو مجسمه متعلق به رهبران کنفدراسیون را که در بنای یادبود جنگ های داخلی امریکا نهاده شده بود، به زیر کشیدند.

در آتلانتا هم به مناسبت سالگرد سرانجام برده داری تجمع گسترده ای برگزار گردید و حاضران خواهان اجرای عدالت برای آهمود آربری، سیاهپوست 25 ساله غیرمسلح که به دست یک سفیدپوست کشته شد و یک سفید پوست دیگر ویدئوی این قتل را ثبت و منتشر کرد، شدند. در آتلانتا همچنین دانشجویان دانشگاه ها و کالج ها راهپیمایی برگزار کردند.

در شهر تولسا در اکلاهما هم معترضان به نژادپرستی به خیابان ها آمدند و ال شارپتون، فعال بازنشسته حقوق مدنی که در مراسم خاکسپاری جورج فلوید سخنرانی نموده بود در جمع آنها و به مناسبت سالگرد سرانجام برده داری سخنرانی کرد. شهر تولسا از آن جهت اهمیت دارد که در سال 1921 گروهی از سفیدپوستان نژادپرست به سیاهپوستان این شهر حمله نموده و کشتار جمعی به راه انداختند. ال شارپتون در سخنرانی روز آدینه خود گفت: جونتینث را هم باید جشن گرفت و هم باید گرامی داشت و مرور کرد. این روز به ما یادآوری می نماید که حتی حدود سه سال پس از آنکه اعلامیه سرانجام برده داری صادر شد، مردم تگزاس خبر نداشتند که برده داری تمام شده است. بنابراین من اینجا هستم که به همه بگویم ما از کجا به کجا رسیده ایم و چقدر دیگر راه برای رفتن داریم. ما باید ضجه های جمعی امریکایی های سیاهپوست را درک کنیم و بدانیم که چه سختی هایی کشیده اند.

کمپین به رسمیت شناختن تعطیلی جونتینث

در نیویورک سیتی، مرکز ایالت نیویورک هم روز آدینه چندین رویداد و برنامه فرهنگی به مناسبت گرامیداشت سرانجام برده داری برگزار گردید و صدها نفر با اهدای ماسک صورت به شرکت نمایندگان در این مراسم ها و توزیع غذاهای آفریقایی و پخش موزیک های متعلق به سیاهپوستان و به نمایش گذاشتن هنر و فرهنگ آفریقایی - امریکایی تبارها این روز را گرامی داشتند. اما اقدام بیل دو بلاسیو، شهردار نیویورک که اظهار داشت، از سال آینده روز جونتینث (19 ژوئن) یکی از تعطیلات رسمی این شهر خواهد بود، در صدر اخبار رسانه ها نهاده شد. البته دموکرات های سنا از جمله کوری بوکر و کاملا هریس، کاندیدای دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم از پیش نویس لایحه ای که در آن آمده بود، جونتینث تعطیلات ملی اعلام گردد، رونمایی کردند. انتظار می رود جمهوریخواهان سنا با این پیش نویس مخالفت نمایند و از آنجا که اکثریت در سنا با جمهوریخواهان است، بعید است این لایحه به نتیجه برسد. فرمانداران ایالت های کانکتیکات، ورمنت، ماساچوست، مینه سوتا، ویرجینیا، کانزاس و ایلینویس هم جزو افرادی بودند که روز آدینه بیانیه های رسمی صادر نموده و 19 ژوئن را به عنوان روز آزادی جونتینث یا روز به رسمیت شناخته شدن جونتینث معرفی کردند. صنعت مد ایالات متحده امریکا هم روز آدینه اظهار داشت، از تظاهرات های ضدنژادپرستی حمایت می نماید. بسیاری از شرکت های مهم امریکایی شامل مسترکارت، تارگت، نیویورک تایمز، توئیتر، اوبر، اسپاتیفای، نایک و لیگ فوتبال ملی هم روز آدینه را به احترام سرانجام برده داری تعطیل اعلام نموده بودند.

تصویب قطعنامه ضدنژادپرستی در مجلس اروپا

همزمان با تظاهرات در امریکا، در مجلس اروپا هم قطعنامه ای در محکومیت نژادپرستی و خودبرتربینی سفیدپوستان تصویب شد که در این قطعنامه شعار جان سیاهان ارزش دارد به رسمیت شناخته شد. این قطعنامه که با 493 رأی موافق در مقابل 104 رأی مخالف به تصویب رسید، اگرچه غیرالزام آور است اما یک سیگنال قوی و پشتگرمی جدی برای معترضان ضدنژادپرستی در امریکا و اروپا است. میریام دالی، عضو مجلس اروپا درباره این قطعنامه گفت: ما باید مطمئن باشیم که در تمام جوامع مان، تمام شهروندان آزاد هستند. جان سیاهان ارزش دارد و ما باید با صدای بلند و شفاف این را فریاد بزنیم و بگوییم زانوهای سفید را از روی گلوهای سیاه بردارید.

برش

جونتینث چه روزی است

19 ژوئن 1865 که به جونتینث (آزادی سیاهان) شهرت یافته مصادف با روزی است که نیروهای دولت فدرال پیروز شدند در سرانجام جنگ های داخلی امریکا با تسلیم کردن ژنرال لی در تگزاس، رسماً ممنوعیت برده داری را در این ایالت اجرا نمایند که به این ترتیب برده داری به طور رسمی در سراسر امریکا سرانجام یافت. تگزاس در حالی اعلامیه آزادی سیاهپوستان را اجرایی کرد که دو سال و نیم پیش از آن، یعنی در ژانویه سال 1863 آبراهام لینکلن، رئیس جمهوری وقت امریکا سرانجام برده داری را اعلام نموده بود اما در چند ایالت جنوبی این کشور، از جمله تگزاس، نیروهای محلی از تن دادن به این قانون سر باز می زدند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 10045

به "خروش 47 ایالت علیه نژادپرستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروش 47 ایالت علیه نژادپرستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید