ربات ها هر روز بیشتر شبیه به انسان ها می شوند

به گزارش دَبی بلاگ، تمرین تو را خبره می کند! این مثالی است که به انسان ها کمک می کند تا چالاک تر و بهتر رفتار کنند. رویکردی که اکنون به ربات ها نیز اضافه شده است.

ربات ها هر روز بیشتر شبیه به انسان ها می شوند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، دانشمندان علوم کامپیوتری در دانشگاه لیدز از فناوری های هوش مصنوعی برنامه ریزی اتوماتیک و تقویت یادگیری برای تعلیم یک ربات استفاده کردند تا بتواند اشیاء را در یک فضای شلوغ مانند قفسه های انبار یا یخچال پیدا کند و آن ها حرکت بدهد.

هدف این پروژه افزایش استقلال ربات است، بنابراین ماشین می تواند موقعیت های ویژه یک کار را ارزیابی کرده و برای آن ها راه حل پیدا کند که این موضوع وابسته به مهارت های جابجایی ربات و دانش آن نسبت به یک مشکل است.

چالش بزرگ پیش رو این است که در یک محدوده تعریف شده، ربات ممکن است در برداشتن اشیاء مشکل داشته باشد. ربات باید بتواند برای رسیدن به شی موردنظر توالی از حرکات را و احتمالا با حذف انتخاب های اضافی، طراحی کند. برای طراحی چنین وظایفی، نیامند قدرت کامپیوتری بالا هستیم، زیرا ربات در انجام کار ها مکث دارد و وقتی شروع به کار می کند با شکست روبرو می شود.

استفاده از ایده تمرین باعث بهتر شدن می شود باعث شده دانشمندان از دو فناوری هوش مصنوعی استفاده کنند. اولین فناوری برنامه ریزی خوکار است. ربات می تواند مسئله را با استفاده از یک سیستم بینایی تشخیص دهد. با استفاده از تصاویر بدست آمده، نرم افزار سیستم عامل ربات توالی ممکن را شبیه سازی می کند تا به شی مورد نظر برسد. اما شبیه سازی ربات پیچیدگی دنیای واقعی را تشخیص نمی دهد پس انجام وظیفه مربوطه با شکست روبرو می شود مثلا اشیاء را از قفسه می اندازد؛ بنابراین گروه لیدز این فناوری را با تکنیک دیگری از هوش مصنوعی به نام تقویت یادگیری ترکیب کرده اند.

تقویت یادگیری شامل توالی از تلاش های آزمون و خطا (در مجموع حدود 10000 بار) برای رسیدن و حرکت دادن اشیاء است. بر اساس این آزمون و خطا ها ربات یاد میگیرد که کدام عمل برنامه ریزی شده با موفقیت همراه است. کم کم ربات خودبخود یادگیری را شروع میکند. ابتدا از برنامه های تصادفی که ممکن است درست باشد شروع می کند؛ با آزمون و خطای بیشتر انتخاب هایی که منجر به موفقیت می شوند، افزایش می یابد.

دکتر متئو لئوتنی گفت: هوش مصنوعی می تواند به ربات برای پیدا کردن دلیل و راه حل کمک کند مثلا ما دیدیم که ربات ها گاهی در شطرنج با استادبزرگ ها درگیر می شوند. اما ربات ها به اندازه انسان در فعال و ماهر بودن خوب نیستند و این به علت استعداد های مغزی انسان ها، تکامل و تمرین های مکرر است. این موضوع نظریه ما برای نسل های بعدی ربات هاست.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3830

به "ربات ها هر روز بیشتر شبیه به انسان ها می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات ها هر روز بیشتر شبیه به انسان ها می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید