رومن فروم؛ نشانی از عظمت امپراطوری روم

به گزارش دَبی بلاگ، رومن فروم یا میدان اصلی شهر رم، خرابه هایی برجای مانده از شکوه امپراطوری روم، محل اجرای نمایش، مقبره های باشکوه، کلیساها و نواحی پر جنب و جوش عمومی بوده است.

رومن فروم؛ نشانی از عظمت امپراطوری روم

در ادامه با ما همراه باشید تا با این مکان با شکوه بیشتر آشنا شوید.

مطلب پیشنهادی : کولوسئوم کجاست؟

در بیشتر شهرهای امپراطوری روم یک فضای روباز بزرگ به نام فروم وجود داشت. مردم از این مکان ها برای انجام معامله، خرید و فروش، ملاقات با دوستان، اطلاع از اخبار، تماشای مسابقات گلادیاتورها، جشن دریافت پیروزی ها، شرکت در انتخابات و محاکمه ها و حتی رفتن به مدرسه استفاده می کردند. معمولاً زمین فروم ها سنگفرش بود و اطراف آن ساختمان های باشکوهی مثل مقبره ها، کلیساها و گاهی فروشگاه های زیبا وجود داشتند.

رومن فروم، بزرگ ترین و مهم ترین فروم در کل شهرهای امپراطوری روم، به ابعاد 250 در 170 متر که امروز یکی از پر بازدیدترین مناطق جهان به شمار می رود، قبلاً قبرستان مردمان اتروسکان بوده است که در قرن هفتم قبل از میلاد ایجاد شده و با رشد تدریجی و پیدایش نیازهای مردم، به مرور زمان به قطب اجتماعی، سیاسی و تجاری امپراطوری رم تبدیل می شود. مانند بسیاری از سازه های شهری بزرگ رومی، این فروم هم پس از سقوط امپراطوری روم رو به خرابی رفت. تا اینکه سرانجام از آن به عنوان چراگاه استفاده شد. در قرون وسطی این میدان را با نام چراگاه گاوها (Campo Vaccino) می شناختند و بسیاری از سنگ ها و مرمرهای آن هم در همین دوران به تاراج رفت یا در دیگر بخش های شهر شامل دیوارهای واتیکان و بسیاری از کلیساهای رومی مورد استفاده نهاده شد.

از رومن فروم اطلاعاتی در دست بود اما تا سال 1803 که باستان شناس کارلو فیا کار حفاری در این منطقه را شروع کرد، کشف نشده بود. کار حفاری 100 سال طول کشید و این سازه در قرن بیستم به طور کامل حفاری شد.

فروم نامی بود که رومی ها به میدان مرکزی شهر خود داده بودند. نام لاتین این محل فروم رومانوم بود. رومن فروم از زمان ساخت خود در 800 سال پیش از میلاد تا سال 600 پس از میلاد، حدود 1400 سال مورد استفاده نهاده شد. زمین رومن فروم در ابتدا یک منطقه باتلاقی بود که رومی ها با استفاده از اولین سیستم های فاضلاب جهان آن منطقه را زهکشی کرده و رومن فروم را به مرکز فعالیت های سیاسی و اجتماعی خود تبدیل کردند. فروم ها یا میادین زیادی در رم باستان وجود داشت اما قرار داشتن مجلس سنا در این مکان باعث شهرت رومن فروم شد. دو نوع فروم در رم باستان وجود داشت؛ Fora Civilia به معنای میدان شهر و Fora Venalia به معنای محل تجارت که اولی برای بناهای یادبود و مجسمه های شهر مثل دروازه های پیروزی و استفاده برای دادگاه های عمومی طراحی شده بود و دیگری برای خرید و فروش و مبادله که حکم بازارهای کنونی را داشت.

در طول تاریخ سه طاق نما به رومن فروم اضافه شد. طاق نمای اول در سال 29 قبل از میلاد توسط آگوستوس ساخته شد که امروزه اثری از آن نیست، طاق نمای دوم که تیتوس نام دارد در سال 81 پس از میلاد ساخته شد و طاق نمای سوم یعنی سپتیمیوس سوروس (Septimius Severus) که در سال 203 پس از میلاد بنا نهاده شد.

اگر از بخش سالارا وکیا (Salara Vecchia) یا پالاتینو و یا ورودی نزدیک طاق نمای تیتوس وارد شوید، مقبره آنتونینو و فائوستینا (Antonino and Faustina) را در سمت چپ خود خواهید دید که در سال 141 میلادی ساخته شده و قرن هشتم میلادی به کلیسای سن لورنزو تبدیل شده است. در سمت راست، کلیسای فولویا آمیلیا (Fulvia Aemilia) از سال 179 قبل از میلاد وجود دارد که به شکل یک سالن عمومی به طول 100 متر و در دو طبقه ساخته شده است.

در انتهای جهت خود به ویا ساکرا، گذرگاه اصلی فروم که سربازان رومی از طریق آن به رم برمی گشتند و امپرطورها به سمت محل تاج گذاری خود می رفتند و مقبره ژولیوس سزار می رسید که در سال 29 پس از میلاد توسط آگوستوس ساخته شده و نماد مکانی است که ژولیوس سزار در آن سوزانده شده است. یکی از مهم ترین بخش های رومن فروم کرسی خطابه ای بود که سخنرانان در آنجا با مردم روم سخن می گفتند به این کرسی ها Rostra می گفتند. این سکو آنقدر مهم بود که ژولیوس سزار آن را دوباره با مرمر بازسازی کرد. مارک آنتونی هم از همین سکو نطق خاکسپاری ژولیوس سزار را ایراد کرد. جالب است بدانید که بخش اعظم رومن فروم در زمان پادشاهی ژولیوس سزار و امپراطور بعدی او یعنی آگوستوس ساخته شده است.

مطلب پیشنهادی : حقایقی عجیب درباره کولوسئوم رم

دو ساختمان مهم دیگر رومن فروم شامل رجیا (Regia) یا خانه پادشاه و مقبره وستا (Vesta) است که در دامنه تپه پالاتین قرار دارند. رجیا به عنوان خانه ی تشریفاتی پادشاه استفاده می شده و از یک سری اتاق که دورتادور یک حیاط قرار داشتند تشکیل شده است. مقبره وستا بر عناصر مادرانه کهن و حفاظت از فرقه وستا و شعله مقدس و ابدی مردم روم تمرکز دارد. خاندان سوران (Severan family) بازسازی های نهایی معبد وستا را 191 سال پیش از میلاد انجام دادند. با افول کورسوی اقبال امپراطوری روم، رومن فروم و بخش های اطراف آن رو به نابودی گذاشتند و ساختمان های اداری اطراف آن در قرون وسطی به کلیسا تبدیل شدند. کنستانتین اول پایتخت رسمی خود را در سال 330 پس از میلاد به استانبول تغییر داد و دستور بسته شدن دائمی تمام معابد را صادر کرد. این تغییرات که با کاهش جمعیت همراه بود باعث مرگ تدریجی بناهایی مانند رومن فروم شد.

خرابه های رومن فروم الهام بخش هنرمندان، نقاشان، طراحان و حکاکانی مانند جی. بی. پینارسی و جی. واسی بوده است که این خرابه ها را به تصویر کشیده و شکوه این شهر باستانی را به نمایش گذاشته اند. یادمان هایی که آخرین سازه های باستانی جهان در نظر گرفته می شوند در رومن فروم قرار دارند و اهمیت ویژه ای به این یادگار دوران شکوه امپراطوری روم می افزایند. هر ساله چهار و نیم میلیون گردشگر از این سازه با شکوه دیدن می کنند. رومن فروم یکی از مکان هایی است که هر انسان در زندگی خود حتماً باید یک بار آن را از نزدیک ببیند.

در ادامه به بخشی از سفرنامه مجید عرفانیان می پردازیم، تا هرچه بهتر شکوه این منطقه را تصور نمایید.

رومن فروم

یک سایت بسیار بزرگ (فکر کنم بزرگ تر از تخت جمشید) که تقریبا در مجموع به شکل یک متوازی الاضلاع یا لوزی است که در شرقش کلوسئوم و دروازه کنستانتین، در شمالش ترایان فروم و دی آگوستینو فروم، در شمال غربی اش پیاتزا ونیتزیا و در غربش با کمی فاصله، رود تِوِر فرار دارد. جنوبش هم بقایای Circo Massimo نهاده شده است که نرسیدم درست ببینمش و اطلاعاتی در موردش کسب کنم و فقط از دور دیدمش.

رومن فروم، بخشهای مختلفی دارد که یه جاهایی از آن کاملا بالای بلندی تپه مانندی نهاده شده است، مثل بخش پالاتینو که من بالایش نرفتم. بخشی وجود دارد که در فضای مسطح واقع شده و من فقط همین بخش را دیدم که البته خیلی بزرگ بود. از سایت، یک سری دیوارها، بقایای سالم و ناسالم ستونها، دروازه ها و یک سری ساختمانهای به نسبت سالم تر باقی مانده که دیدن کاملش شاید یک روز وقت نیاز دارد که البته من نداشتم!

نمایی سه بعدی از رومن فروم:

Roman Forum (Forum Romanum), Rome, Italy

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: آژانس مسافرتی آدراپانا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5242

به "رومن فروم؛ نشانی از عظمت امپراطوری روم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رومن فروم؛ نشانی از عظمت امپراطوری روم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید