شوینده های قاتل!

به گزارش دَبی بلاگ، مجله سیب سبز: همه ما دوست داریم فرزندان مان را لای پنبه بزرگ کنیم و حواس مان به همه چیز باشد، اما گاهی اوقات فراموش می کنیم همه چیز خورد و خوراک و پوشاک نیست. گاهی چیزهایی باعث بیماری یا مسمومیت فرزندان مان می شوند که هیچ وقت فکرش را هم نمی کردیم و اهمیتی برای مان نداشت. مثلا شاید به این فکر نکنیم که پول بیشتری برای خرید اسباب بازی بدهیم و به جنس آن توجه کنیم.

شوینده های قاتل!

شاید تصور نکنیم که پستانک هم ممکن است روی رشد و سلامت فرزند دلبندمان تاثیرگذار باشد. والدین اغلب از وجود مواد شیمیایی رایج در محیط زندگی بچه ها مانند آزبست، مونوکسیدکربن، سرب و آفت کش های مضر مطلع اند. اما متاسفانه آشنایی چندانی با سایر مواد شیمیایی خطرناک در محیط پیرامون خود ندارند. ضروری است بدانید که مواد شیمیایی در محیط اطراف ما پراکنده هستند و برای مراقبت از فرزندمان ضروری است توجه بیشتری به آن داشته باشیم. ما در این مطلب درباره موادی صحبت می کنیم که شاید کمتر درباره آنها بدانید.

ترکیباتی که موجب اختلال بینایی می شوند

VOC یا ترکیبات آلی فرار به گازهایی گفته می گردد که از بعضی مواد شیمیایی ساطع می شوند. سطح این گازهای فرار در محیط داخل خانه ها بیشتر از خارج منزل است. این ترکیبات به مسائلی مانند سردرد، تهوع، اختلال بینایی، مسائل گوش و حلق و بینی نسبت داده می شوند. محصولاتی که ممکن است حاوی ترکیبات آلی فرار باشند عبارتند از: رنگ، رنگ پاک کن، نگهدارنده چوب، پاک نماینده ها و ضد عفونی نماینده ها فرمالدئید.

برای جلوگیری از قرار دریافت بچه ها در معرض ترکیبات VOC، باید از رنگ های بدون VOC بهره ببرید. در صورتی که چاره ای نداشتید، بهتر است یک تهویه مناسب در محیط بگذارید و ترجیحا زمانی به رنگ کردن اقدام کنید که بچه ها در خانه نباشند. همچنین توصیه می گردد که باقی مانده رنگ را در خانه نگهداری نکنید.

پلاستیکی های خطرناک را بشناسید

به گزارش آموزشگاه پزشکان اطفال آمریکا، فتالات نرم نماینده ای است که به محصولات پی وی سی (پلی وینیل کلراید) اضافه می گردد تا انعطاف پذیری و دوام محصول افزایش یابد. این مواد در بسیاری از محصولات ازجمله بسته بندی مواد غذایی، محصولات پزشکی و اسباب بازی ها پیدا می گردد. مسئله این است که فتالات موجود در پلاستیک تا مدت ها در محیط باقی می ماند و غذا، خاک و هوای محیط را آلوده می نماید. بچه ها بر اثر جویدن اسباب بازی های دارای فتالات یا خوردن غذاهای بسته بندی شده حاوی این ترکیبات در معرض خطر قرار می گیرند. اگر مادر خود در معرض این ترکیبات باشد، حتی شیر مادر هم می تواند به فتالات آلوده گردد. جغجغه، پستانک و سر شیشه شیر رایج ترین راه انتقال فتالات به بچه ها هستند. پس بهتر است هنگام خرید این وسایل کمی پول بیشتر خرج کنید تا وسایل با کیفیت تری بخرید.

آیا قرار دریافت در معرض فتالات نگران نماینده است؟

مسئله خطرناک بودن فتالات یک موضوع بحث برانگیز است که هنوز حل وفصل نشده است. در ایالات متحده و کانادا، فتالات از تمام شیشه های شیر و اسباب بازی ها حذف شده است. آنالیز ادرار نوزادان نشان می دهد که استفاده از لوسیون، پودر و شامپو بچه نیز باعث ورود این ترکیبات به بدن نوزادان می گردد. لوازم آرایشی و عطرها نیز ممکن است حاوی فتالات باشند. با این حال، درصد کمی از بچه ها درمعرض خطر هستند، چون مقدار فتالات موجود در محصولات کاربردی در سطح بسیار پایینی قرار گرفته است.

شیشه شیر هم بیماری زاست؟

بیسفنول اِی یا BPA یک ماده شیمیایی است که در محصولات پلاستیکی وجود دارد؛ این ماده رفتاری مشابه استروژن و سایر هورمون های بدن دارد. برخلاف فتالات که در محصولات پلاستیکی نرم مشاهده می گردد، BPA در محصولات پلاستیکی سفت و سخت مانند شیشه شیر و بطری آب نوزادان وجود دارد.

به گزارش نهاد ملی سم شناسی، موسسه ملی بهداشت و سازمان غذا و دارو، نگرانی های زیادی در خصوص اثرات بالقوه BPA روی مغز، رفتار و غده پروستات جنین، نوزادان و بچه ها وجود دارد. با اینکه شواهدی مبنی بر انتقال BPA از شیشه شیر و بطری آب به بچه ها وجود ندارد، شما می توانید از روش های زیر به مقابله با این ترکیبات بپردازید:

از بطری های شیشه ای بهره ببرید.

از قرار دادن ظروف پلاستیکی در مایکروفر خودداری کنید، چون ممکن است باعث نشت BPA گردد.

از شستن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرفشویی یا با مواد شوینده ناملایم بپرهیزید؛ چون ممکن است باعث نشت BPA گردد. برای جلوگیری از خطرات احتمالی، ظروف پلاستیکی را با دست و با استفاده از شوینده های ملایم بشویید.

از بطری های پلاستیکی بدون BPA بهره ببرید و از خرید ظروف پلاستیکی که دارای شماره شناسایی7 هستند، خودداری کنید؛ این شماره که روی نماد قابل بازیافت بودن محصول دیده می گردد، بیانگر آن است که احتمال نشت BPA وجود دارد. به جای این محصولات، بهتر است از ظروف دارای پلی اتیلن ترفتالات پلاستیک با شماره شناسایی یک بهره ببرید که مسئله ای به لحاظ نشت BPA ندارند.

بسیاری از شرکت ها در حال حاضر به ساخت و فراوری بطری ها و فنجان های بدون BPA مشغول هستند؛ قبل از خرید محصول موردنظرتان بهتر است برچسب روی بسته بندی آنها را بخوانید تا از عدم وجود BPA در میان ترکیبات به کار رفته در تهیه محصول مطمئن شوید.

دود دست دوم سیگار

بسیاری از مادران در دوران بارداری از کشیدن سیگار خودداری می نمایند، اما خیلی ها پس از به جهان آوردن نوزاد سیگار کشیدن را آغاز می نمایند. قرار دریافت در معرض دود پس از تولد خطرات زیادی به دنبال دارد. به گفته متخصصان امر، بسیاری از مواد شیمیایی مانند فرمالدئید، بنزن، کلرید وینیل، آمونیاک آرسنیک و سیانید هیدروژن در دود سیگار وجود دارد که ممکن است به کودک منتقل گردد. قرار دریافت درمعرض دود دست دوم، حتی اگر پدر و مادر یا سایر اعضای خانواده فقط در بیرون از محیط خانه سیگار بکشند، شانس ابتلای کودک به عفونت گوش، آلرژی، آسم، خس خس سینه، پنومونی و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را افزایش می دهد. دود می تواند حملات آسم را در بسیاری از بچه ها تشدید کند.

آلودگی های محیطی را دست کم نگیرید

آلودگی انواع کودهای شیمیایی و آفت کش ها می توانند سرطان زا باشند؛ اما نمی توانید آن را ببینید، بو بکشید یا طعم و مزه اش را بچشید. این آلودگی به وسیله خاک، سنگ و آب وارد محیط خانه می گردد. امکان نفوذ و ورود آلودگی های ناشی از کودهای شیمیایی و آفت کش ها از حیاط، باغچه یا خیابان و فضای سبز به خانه وجود دارد مخصوصا اگر محل قرار دریافت کفش ها داخل خانه باشد و یا اعضای خانواده با کفش در فضای خانه رفت و آمد نمایند.

جیوه موجود در ماهی

سازمان غذا و دارو و سازمان حفاظت از محیط زیست از سال2002 هشدار داده اند که بعضی از انواع ماهی ها به علت وجود سطوح بالای جیوه نباید توسط بچه ها خردسال و خانم های باردار مصرف شوند. برای جلوگیری از قرار دریافت درمعرض جیوه ماهی، بهتر است از سایر انواع ماهی ها به مقدار محدود بهره ببرید. بعضی والدین آن قدر نسبت به وجود جیوه در ماهی حساس هستند که به Aفرزندان خود اجازه خوردن ماهی نمی دهند. از آنجایی که ماهی ها می توانند بخش مهمی از رژیم غذایی کودک باشند، نباید به طور کامل از رژیم غذایی کودک حذف شوند. در این مورد، بهتر است از دستورالعمل های سازمان غذا و دارو و سازمان حفاظت از محیط زیست توجه کنید:

نگذارید بچه ها از ماهی هایی که حاوی سطوح بالای جیوه هستند استفاده نمایند؛ کوسه، شمشیر ماه و ماهی خال مخالی ازجمله ماهی هایی هستند که جیوه زیادی دارند.

مصرف ماهی را به دو وعده در هفته کاهش دهید؛ بهتر است بیشتر از میگو، ماهی تن و قزل آلا بهره ببرید.

قبل از خوردن ماهی به مقدار جیوه موجود در آن توجه کنید. اگر از سطح جیوه موجود در ماهی خود مطمئن نیستید، بهتر است فقط در یک وعده از آن ماهی بهره ببرید و تا انتها هفته ماهی دیگری نخورید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: برترین ها
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3622

به "شوینده های قاتل!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوینده های قاتل!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید