صادرات دانش بنیان ها با ثبت پتنت توسعه می یابد

به گزارش دَبی بلاگ، بخش عمده ای از هزینه خرید محصولات دانش بنیان صرف دانش و فناوری به کار رفته در آن محصول می گردد و در همین نقطه اهمیت بحث مالکیت فکری به خصوص برای شرکت های نوپا معین می گردد.

صادرات دانش بنیان ها با ثبت پتنت توسعه می یابد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نگاهی به شرکت های پیشرو نشان می دهد که بخش عمده ای از دارایی آن ها به علت وجود حقوق مالکیت فکری است. به عنوان یک مثال می توان از حق نشر نام برد که قدیمی ترین نوع مالکیت فکری است.

قانون مالکیت فکری، افرادی که با خلاقیت و ایده پردازی محصولی جدید فراوری می نمایند را مورد حمایت قرار می دهد. با توجه به اهمیت این مسئله کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه جامع حمایتی برای ثبت اختراع دارد تا از تمامی افراد و حوزه های علمی در این عرصه حمایت کند.

زمانی که شرکت فناور تصمیم به توسعه بازار خود و صادرات می گیرد، اهمیت ثبت پتنت پررنگ تر می گردد. پس ثبت پتنت ابزاری برای فروش فناوری است. تجاری سازی دستاورد های فناورانه با ثبت پتنت رنگ و بویی دیگر می گیرد و با حفاظت از دانش و فناوری به کار رفته در محصول می توان با خیالی آسوده دستاورد را در داخل و خارج کشور توسعه داد.

نکته مهم، ثبت پتنت در همان زمان اولیه است. زیرا اگر محصول خود را در بازار کشوری معرفی کنید، بدون اطلاع از اینکه پیش از شما شرکتی پتنتی شبیه به شما را ثبت نموده است. شما باید خسارت پرداخت کنید، زیرا نقض پتنت انجام داده اید.

به گفته مهدی ضیغمی مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری، پس شرکت های دانش بنیانی که قصد صادرات محصولات خود را دارند با ثبت پتنت خود در کشور مقصد از پتنت خود حفاظت می نمایند، در این راستا کانون پتنت معاونت علمی و فناوری در کشور هایی مانند چین، کشور های جنوب شرق آسیا و کشور های منطقه دفاتر تجاری سازی راه اندازی نموده است تا به شرکت هایی که قصد صادرات به این کشور ها را دارند در این زمینه یاری کند. یاریی که انتهای آن درآمدزایی و ارزش افزوده است. ورود به بازار های صادراتی یعنی تبدیل شدن به یک رقیب جدی برای سایر شرکت های فناور.

همچنین برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان استفاده از خدماتی همچون تحلیل پتنت نیز اقدام مناسبی است، زیرا شناخت از آخرین شرایط دانش و فناوری جهت توسعه بازار ها را شتاب می دهد. کانون این اقدام را نیز انجام می دهد تا گام های بیشتری برای توسعه صادرات دانش بنیان ها برداشته گردد.

توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و محصولاتی که در آن نوآوری و خلاقیت، سهم بیشتری از مواد اولیه دارد، ارزش افزوده بیشتری برای کشور دارد. پس حقوق مالکیت فکری ارزش بازار این محصولات را تقویت می نماید. خلاقیت و نوآوری دارایی های ناملموس شرکت ها هستند که در عصر حاضر موضوعی ارزشمندتر از دارایی های فیزیکی اند پس باید جهت برای گسترش آن ها در جامعه و در مرحله بعد ورود به بازار های سایر کشور ها هموار گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4634

به "صادرات دانش بنیان ها با ثبت پتنت توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات دانش بنیان ها با ثبت پتنت توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید