طیف سنج تحرک یونی، تنها در چند ثانیه مواد شیمیایی را بررسی می نماید

به گزارش دَبی بلاگ، شرکت تاف فناورپارس دستگاه طیف سنج تحرک یونی را برای تشخیص و بررسی مواد شیمیایی مختلف در حالت گاز، مایع و جامد فراوری و نموده است.

طیف سنج تحرک یونی، تنها در چند ثانیه مواد شیمیایی را بررسی می نماید

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، شرکت تاف فناورپارس دستگاه طیف سنج تحرک یونی را برای تشخیص و آنالیز مواد شیمیایی مختلف در حالت گاز، مایع و جامد فراوری و به بازار عرضه نموده است. حساسیت این روش در حد نانوگرم و ppb و سرعت آنالیز در حد چند ثانیه است.

کشف و شناسایی مواد مخدر و منفجره، شناسایی و اندازه گیری گاز ها و بخارات مواد شیمیایی، کنترل کیفیت هوا، آنالیز گاز های سمی و VOC، کنترل کیفیت آب، آنالیز تنفس و تشخیص بعضی از بیماری ها، تشخیص آمونیاک در اتیلن و جلوگیری از مسومیت کاتالیست در پتروشیمی، آنالیز سموم در مواد غذایی (اوکراتوکسین در شیرین بیان، آفلاتوکسین در پسته، به جامانده سموم در محصولات کشاورزی)، تشخیص بعضی مواد در خون، ادرار و سایر محیط های زیستی، تسترون در ادرار انسان، تیوسیانات در بزاق انسان، متادون در موی انسان و پنتازوسین در نمونه زیستی، تشخیص انواع دارو ها به شکل قرص یا شربت، شناسایی بقایای نانو ذرات آلی، مطالعات تحقیقاتی در زمینه ترمودینامیک واکنش های یون-مولکول، مطالعه سینتیک واکنش های یونی و الکترونی، اندازه گیری موبیلیته و ضریب نفوذ گونه ها، اندازه گیری پروتون افینیته و الکترون افینیته، آنالیز و ارزیابی منابع و روش های یونش در فشار اتمسفرو ارزیابی و تایید نتایج محاسبات نظری کوانتمی مولکول ها و یون ها از جمله کاربرد های این فناوری است.

طیف سنج تحرک یونی یک روش آنالیز دستگاهی است که اساس آن مشابه کروماتوگرافی گازی است با این تفاوت که نمونه تزریق شده به دستگاه پس از تبخیر یونیزه شده و سپس یون ها در یک ستون حاوی گاز حرکت داده می شوند. یون ها با سرعت های متفاوت حرکت نموده و در راه از هم جدا می شوند.

ستون یا لوله اصلی از دو قسمت اصلی ناحیه یونش و ناحیه رانش تشکیل شده که توسط یک شبکه به نام شاتر گرید از هم جدا شده اند. نمونه مورد آنالیز پس از تبخیر به همراه گاز حامل وارد ناحیه واکنش شده و در آن جا با استفاده از ولتاژ بالا باردار می گردد. یون ها به دلیل وجود میدان الکتریکی به سمت آشکارساز حرکت می نمایند، اما شاتر گرید مانع نفوذ آن ها به ناحیه رانش می گردد.

شاتر گرید از دو سری نوار فلزی موازی با هم تشکیل شده است که با اعمال یک پالس الکتریکی به آن ها در یک لحظه کوتاه باز شده و دسته ای از یون ها به ناحیه رانش وارد می شوند. یون ها در آنجا تحت تاثیر میدان الکتریکی به سمت آشکارساز حرکت می نمایند. یون های سبک و کوچک سریع تر حرکت نموده و زودتر از یون های سنگین و حجیم به آشکارساز می رسند. بدین ترتیب یون های مختلف در طی حرکت از هم جدا می شوند. برخورد هر دسته از یون ها به آشکارساز یک سیگنال الکتریکی ایجاد می نماید که تقویت شده و بر حسب زمان رسم می گردد و بدین ترتیب طیف تحرک یونی حاصل می گردد. محل هر پیک نشان دهنده نوع گونه و شدت آن متناسب با غلظت گونه است.

طیف سنج تحرک یونی را می توان با کروماتوگرافی گازی یا کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا مقایسه کرد. در ستون طیف سنج تحرک یونی، لوله رانش و شاتر گرید، تزریق نماینده یون ها است. برخلاف کروماتوگرافی گازی یا کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا، کروماتوگرام در 25 میلی ثانیه بدست می آید (هزار برابر سریع تر). تا کنون منابع یونیزاسیون مختلفی برای دستگاه طیف سنج تحرک یونی در مقالات و اختراعات ارائه شده است. بعضی از منابع یونیزاسیون عبارتند از: تخلیه کرونا، الکترواسپری، یونیزاسیون نوری بر اساس نور ماوراء بنفش و منابع رادیواکتیو.

این دستگاه در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با تخفیف ویژه ای عرضه شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9924

به "طیف سنج تحرک یونی، تنها در چند ثانیه مواد شیمیایی را بررسی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طیف سنج تحرک یونی، تنها در چند ثانیه مواد شیمیایی را بررسی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید