مهمترین پروژه های ژنتیک کشور، صندلی ایران در تنوع زیستی

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران، دکتر محمود تولایی عصر امروز (چهارشنبه) در چهارمین کنگره بین المللی و شانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران که به صورت آنلاین در محل دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید، مطرح نمود: برگزاری چنین کنگره هایی حتی در این شرایط به صورت مجازی، کوشش هایی است که به گسترش سلامت یاری می نماید .

مهمترین پروژه های ژنتیک کشور، صندلی ایران در تنوع زیستی

وی اضافه کرد: همچنین این اقدامات می تواند به جامعه بشری یاری کند تا بر بیماری کرونا فائق آییم .

رئیس انجمن ژنتیک ایران اظهار داشت: بشر با تمامی پیشرفت هایی که در طی قرن ها داشته هنوز به طور کامل به تمامی رازهای خلقت حتی در حد یک ارگانیسم دست نیافته است، از این رو راه طولانی در پیش داریم .

وی با تاکید بر اینکه تمامی منابع ژنتیکی برای این عالم هستی ذخایر ارزشمندی است که تخریب هر یک از این منابع آثار سویی بر اکوسیستم و سایر موجودات می گذارد، بیان کرد: ذخایر ژنتیکی از مهمترین ارکان برای تامین غذا، سلامت و تامین انرژی به شمار می رود که بدون آن ادامه حیات میسر نخواهد بود .

تولایی تاکید نمود: ایران از انواع اقلیم های متعدد و تنوع زیستی زیادی برخوردار است و جزو 10 کشور اول جهان به لحاظ تنوع زیستی محسوب می گردد .

رئیس انجمن ژنتیک اضافه کرد: این سرمایه گرانبها امانتی برای نسل حاضر است که حفظ آن برای ارائه به نسل های بعدی از وظایف ما به شمار می رود .

وی با بیان اینکه این امانتداری جز با کوشش علمی میسر نخواهد بود، بیان کرد: پروژه ژنوم انسانی یکی از شاهکارهای عرصه علم و فناوری در هزاره سوم محسوب می گردد که با هدف توالی یابی ژنوم، توسعه فناوری، کاهش هزینه و افزایش کیفیت استخراج DNA را فراهم کرد .

رئیس انجمن ژنتیک ایران اضافه کرد: بعد از پروژه ژنوم انسانی، پروژه های مهم جهانی دیگری مانند N کد با هدف شناخت ساختارهای ویژه، پروژه پروتئین انسانی انجام شد که ما را یک قدم به فهم چگونگی عملکرد ساختار بدن نزدیک تر کرد .

تولایی در مورد پروژه های دیگر که در کشور انجام گرفت، گفت: پروژه دیگری در کشور انجام شد که افق جدیدی در ارتباط با بیماری ها، سلامت و مواجهه ما در رژیم های غذایی و سبک های زندگی و چگونگی مواجهه بدن موجودات زنده در برابر بیماری ها فراهم کرد .

وی توضیح داد: فناوری های توالی یابی نسل جدید NGS و کریسپر به عنوان دو فناوری کلیدی است که بشر را برای درک بهتر برای تفسیر ژنوم و استفاده از روش های هدفمند درمانی، توانمند نموده است .

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی کوشش علمی هماهنگ برای درک بهتر ساختار سیستم های موجودات زنده، بحث و گفتگو و استفاده از روش های مهندسی ژنوم ضرورت جدی تری یافته است، گفت: در واقع فناوری های حوزه ژنومی در ارتقای سلامت و کاهش بروز بیماری های شایع به وسیله غربالگری، پیشگیری و تصمیم گیری های بهینه درمانی نقش مهمی دارند .

رئیس انجمن ژنتیک ایران ادامه داد: همچنین فراوری داروها و واکسن های نسل جدید، توجه به کشاورزی و امنیت غذایی، استفاده بهینه از منابع خداداد در اکوسیستم از نقش های مهم تحقیقات ژنومی محسوب می شوند.

تولایی با بیان اینکه انجمن ژنتیک ایران نیم قرن است که فعالیت می نماید، گفت: در این انجمن به حوزه های ژنتیک انسانی، گیاهی، زیست سازگارها، جانوری، دام، آبزیان و ذخایر ژنتیکی توجه داشته ایم و سعی نموده ایم در راستای بهره برداری درست و ایمن ذخایر زیستی کشور گام برداریم .

وی با تاکید بر شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در این کنگره گفت: کنگره ژنتیک می تواند نوید بخش تحرک و کوشش برای مشارکت در ایجاد همکاری های منسجم علمی با همکاری محققان در کشورهای پیشرو باشد .

رئیس انجمن ژنتیک ایران با تاکید بر اینکه امروز در جایگاهی هستیم که بیش از هر زمان دیگری در ژنتیک دارای درک بهتر از ساختارهای زیستی هستیم، گفت: ما در صدد هستیم که برای پیشرفت بیشتر با همکاری یکدیگر کوشش کنیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11179

به "مهمترین پروژه های ژنتیک کشور، صندلی ایران در تنوع زیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین پروژه های ژنتیک کشور، صندلی ایران در تنوع زیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید