پرنده بازان کشورهای عربی در انتظار سلاطین ایرانی، بالابان های یک میلیاردی برای شکم گنده های حاشیه خلیج فارس

به گزارش دَبی بلاگ، پرنده بازان عربی با آغاز فصل سرما منتظر ورود مهمانان ایرانی هستند تا بساط خوش گذرانی خود را با خرید میلیونی این پرندگان پهن کنند.

پرنده بازان کشورهای عربی در انتظار سلاطین ایرانی، بالابان های یک میلیاردی برای شکم گنده های حاشیه خلیج فارس

به گزارش خبرنگار ، یکی از موضوعاتی که سال هاست کشور های جهان با آن روبرو هستند و به واسطه آن جان بسکمک از موجودات و حتی انسان نیز به خطر می افتد، شکار است.

در ایران با وجود قوانین سخت برای شکارچیان غیرمجاز، اما شاهد شکار هایی در تمام نقاط کشور هستیم و در سال های گذشته بر اساس تغییر قوانین شکار و مجازات شکارچیان و همچنین قرق برخی از مناطق حفاظت شده می توان گفت شرایط مبارزه با شکار غیرمجاز در ایران رو به بهبودی رفته است، با این حال افرادی هستند که با وجود این قوانین سختگیرانه برای تفریح یا حتی فروش حیات وحش دست به شکار می زنند.

تاریخچه شکار در ایران به دهه های گذشته باز می شود، به صورتی که حاکمان و عوامل آن ها در فصل شکار به مناطق خاصی می رفتند و آن را غرق می کردند و شکار خود را انجام می دادند؛ بیشتر شکار های این افراد چهارپایان بودند، اما رفته رفته به دلیل کم شدن جمعیت گونه های خاص و انقراض برخی از آن ها شکار کردن در برخی از مناطق کشور ممنوع شد.

پس از ممنوع شدن شکار در برخی از مناطق کشور جمعیت برخی از گونه های حیات وحش در برخی از مناطق نیز رو به افزایش رفت، به همین دلیل برای شکار این گونه ها باید مجوزی از ارگان مربوطه صادر می شد تا شکارچی یا صیاد اقدام خودسرانه برای شکار گونه انجام ندهد.

گفتنی است که علاوه بر شکار چهارپایان، صید پرندگان مهاجر و بومی نیز رواج یافته است، به صورتی که با آغاز فصل شکار صیادان در شمال و جنوب کشور طعمه های خود را گذاشته و اقدام به شکار می کردند، از جمله این شکار ها صید پرندگان شکاری است که برای صیادان سود بسکمک دارد، چرا که مشتریان اصلی این پرندگان شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس هستند که حاضرند برای هر کدام از این پرندگان میلیون ها تومان هزینه کنند. این پرنده بازان عربی در ایران با وجود ممنوعیت صید و شکار عواملی دارند که از شکارچیان، پرندگان صید شده را می خرند و با استفاده از لنج به کشور های عربی قاچاق می کنند.

دوره زنده گیری پرندگان شکاری در جنوب کشور از فصل سرما آغاز می شود، اما برخی از صیادان در مناطق سردتر از جمله استان لرستان شکار این پرندگان را از اوایل شهریورماه آغاز می کنند و فصل بازگیری یا همان زنده گیری پرندگان شکاری در استان های جنوبی از پاییز آغاز می شود و تا پایان بهمن ماه ادامه دارد، اما زنده گیری پرندگان شکاری در استان سیستان و بلوچستان رواج بیشتری دارد، چرا که تنوع پرندگان شکاری در این استان از دیگر مناطق بیشتر است.

پرندگان شکاری صید شده بیشتر به کشور هایی همچون بحرین، کویت، امارات و حتی قطر قاچاق می شوند که با قاچاق این پرندگان پول های هنگفتی را قاچاقچیان به جیب می زنند، این شیخ نشین ها پرندگان شکاری را تنها برای تفریح و خوشگذرانی خریداری می کنند.

شکار پرندگان شکاری برای صیادان درآمد بسیار بالایی دارد، به گونه ای که این شکارچیان برای صید بیشتر پرندگان شکاری وسوسه می شوند و این تجارت کثیف را انجام می دهند.

به گفته برخی از صیادان، هر پرنده شکاری از جمله بالابان سفید بین 350 تا 400 میلیون تومان، بالابان سرخ و سبز بین 300 تا 350 میلیون تومان، شاهین بین 300 تا 400 میلیون تومان نرخ گذاری می شود و بعد از آن، این گونه ها را به قاچاقچیان می فروشند و قاچاقچیان نیز با سود 2 تا 3 برابری آن ها را به عرب ها می فروشند.

روش های صید و شکار پرندگان شکاری

روش های بسکمک برای زنده گیری پرندگان وجود دارد که از جمله این روش ها کوخه بانی است، به صورتی که چاله ای را شکارچیان حفر می کنند و در درون آن طعمه می گذارند تا از این طریق پرنده را شکار کنند، اما محیط بانان با شناسایی این چاله ها از این اقدام جلوگیری می کنند، به همین دلیل شکارچیان دست به ابداع روش دیگری برای شکار زده اند به طوری که شناطه یا همان رشته های دایره ای شکل را به کمک جلیقه های کوچک به پشت پرندگانی از جمله کبوتر و قمری می بندند و سر دیگر این رشته ها را با استفاده از یک طناب به موتورسیکلت وصل می کنند و طعمه را در ارتفاع 5 تا 10 متری رها می کنند تا در معرض پرنده شکاری قرار گیرد و به محض شکار کبوتر صیاد پرنده شکاری را صید کند.

تا به امروز نتوانستیم آمار دقیقی از میزان قاچاق پرندگان شکاری به کشور های عربی به دست بیاوریم، از سوی دیگر کمبود نیرو های محیط بان و پاسگاه های محیط بانی در استان های مبدأ موجب شده نیرو های یگان حفاظت توان کافی برای نظارت بر صید و قاچاق این پرنده ها را نداشته باشند.

امامی رئیس اطلاعات و عملیات یگان حفاظت سازمان محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره خرید و فروش پرندگان شکاری در مناطق جنوبی کشور اظهار کرد: در سال 93 در یکی از روستا های کنارک حدود 240 شاهین و بالابان کشف شد.

وی اضافه کرد: از برج 7 شکار پرندگان مهاجر آغاز می شود و تا پایان برج 8 این کار ادامه دارد و باید بگوییم که بزرگترین قاچاق پرندگان شکاری در منطقه سیستان صورت می گیرد.

امامی با بیان اینکه در مناطق مختلف کشور به دلیل کمبود محیط بان نمی توان به تنهایی از این اقدامات جلوگیری کرد، اضافه کرد: سازمان محیط زیست یک دستگاه تنها است و نمی تواند تمام کشور را به تنهایی و بدون نیروی انسانی حفاظت کند.

رئیس اطلاعات و عملیات یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: در سال های گذشته که در منطقه چابهار خدمت می کردم، قاچاقچیان و شکارچیان پرندگان شکاری برای اینکه راحت و بدون دردسر شکار کنند، اقدام به پرداخت رشوه به محیط بانان می کردند، اما به دلیل عشق به محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی محیط بانان این مبالغ را قبول نمی کردند.

در سال های گذشته حتی به بنده رشوه های میلیاردی نیز پیشنهاد داده و خواستار این بودند که منطقه شکار آن ها را قرق کامل کنم تا بتوانند راحت تر اقدام به شکار کنند و چون پیشنهاد آن ها را قبول نکردم، من و خانواده ام را تهدید کردند.

به گفته امامی، شکار و قاچاق پرندگان شکاری هم اکنون بسیار رواج یافته است، چرا که سود های بسکمک برای این افراد دارد. هم اکنون نرخ فروش بالابان و همچنین عقاب های مهاجر به بیش از یک میلیارد تومان هم رسیده است و این مبالغ منجر شده تا شکارچیان تمایل بیشتری برای شکار پرندگان داشته باشند.

رئیس اطلاعات و عملیات یگان حفاظت سازمان محیط زیست آماری از کشف پرندگان شکاری در استان ها از سال 96 تا به امروز داد.

آمار کشف پرندگان شکاری به شرح ذیل است؛

براساس این آمار مشخص است که سودجویان و قاچاقچیان گونه های نادر برای به دست آوردن پول و ثروت دست به هرکاری می زنند و مسئولان ما باید برای حفظ تنوع زیستی بیشتر از این حرف ها حواسشان جمع باشد، چرا که جمعیت پرندگان شکاری ایران روز به روز با این فرایند رو به کاهش خواهد رفت.

  • کشف بزرگترین محموله پرندگان شکاری/ کشورهای عربی مقصد پرندگان ایرانی

  • تفریحات شیخ های عرب با پرندگان ایرانی/ میلیاردها تومان برای خرید فقط یک پرنده شکاری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11797

به "پرنده بازان کشورهای عربی در انتظار سلاطین ایرانی، بالابان های یک میلیاردی برای شکم گنده های حاشیه خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرنده بازان کشورهای عربی در انتظار سلاطین ایرانی، بالابان های یک میلیاردی برای شکم گنده های حاشیه خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید