کشف مقبره و جواهرات مرموزترین رهبر زن اروپا

به گزارش دَبی بلاگ، باستان شناسان انگلیسی پیروز شدند مقبره و جواهرات مرموزترین رهبر زن مذهبی اروپا را کشف نمایند. جواهرات پیدا شده از نظر ارزش در کل بریتانیا بی نظیر هستند.

کشف مقبره و جواهرات مرموزترین رهبر زن اروپا

به گزارش گجت نیوز، دوره ای کوتاه در تاریخ اروپا وجود دارد که از آن به عنوان عصر تاریکی یاد می گردد. در این زمان جامعه بریتانیا در حال گذار از آداب و رسوم و باور های پاگانیسم (ادیان غیر اصلی) به سمت مسیحیت بود. به همین دلیل بسیاری از عقاید این دو آیین از هم تفکیک نشده بودند. این موقعیت خاص نیز به بعضی از زنان اجازه می داد که جایگاه های بسیار بالایی در دین نو داشته باشند.

کشف مقبره و جواهرات مرموزترین زن اروپا در یک روستای کوچک

این در حالی است که در مسیحیت امروز زنان نمی توانند به هیچ وجه در رده های بالای کلیسا قرار گیرند. مقبره و جواهرات مرموزترین رهبر زن اروپا در شهر نورث همپتون انگلیس کشف شد. اکتشافات نو به 1400 سال پیش تعلق دارند و گفته می گردد که در زمره ارزشمندترین یافته های مربوط به آن دوره قرار می گیرند.

در 22 فروردین 1401 یعنی تنها دو روز مانده به سرانجام یک پروژه حفاری 8 هفته ای در روستای کوچکی به نام Harpole بود که ناگهان چیزی توجه Levente-Bence Balazs را جلب کرد. وی متوجه دو دندان شد که نشان می داد آنجا محل دفن یک فرد است. پس از آن دو شیء طلایی از زمین بیرون آمدند.

این اشیاء به مدت 1300 سال نور خورشید را ندیده بودند و همین باعث می گردد که نام Balazs جاودانه گردد. وی که رهبر کاوشگران موزه باستان شناسی لندن است در مصاحبه با CNN گفت که پیدا کردن طلا در هنگام کاوش اتفاق رایجی نیست. در واقع این اولین بار است که او در طول 17 سال فعالیت خود در این عرصه با این فلز گران بها روبرو می گردد.

تیم تحت راهنمایی او توانستند یک گردنبند متشکل از 30 سکه رومی، لعل، شیشه و سنگ های نیمه قیمتی را کشف نمایند. به باور کارشناسان کشف نو در نوع خود ارزشمند ترین گردنبند بریتانیا محسوب می گردد.

گردنبند اصلی سمت چپ، نسخه بازسازی شده سمت راست

البته جسد کاملا متلاشی شده بود و فقط تکه هایی از چند دندان به جای مانده بودند. با وجود این، باستان شناسان با توجه به اینکه اینگونه گردنبند ها فقط به زنان تعلق دارند، نتیجه گیری کردند که مقبره و جواهرات مربوط به مرموزترین رهبر زن اروپا بوده است.

در مقبره بعلاوه یک صلیب نقره ای بزرگ، دو سفال تزیین شده و یک بشقاب مسی کم عمق وجود داشت. این ها نشان می دهند که وی قطعا زنی تاثیرگذار و متملول به حساب می آمده است. البته صلیب به شدت آسیب دیده بود، اما شکل کلی آن به وضوح در تصویر اشعه ایکس گرفته شده از اطراف مقبره کاملا معین است.

بعلاوه صلیب به وسیله چهره های انسانی ساخته شده از نقره تزیین شده بود. این مورد اصلا عادی نیست. جواهرات کشف شده در مقبره مرموزترین زن اروپا نشان می دهد که وی در بین سال های 630 تا 670 میلادی زندگی می نموده است. زمانی که باور های پاگانیسم و مسیحیت در حال التقات بودند.

دفن کردن افراد با اشیاء فراوان رسمی از دوران پیش از مسیحیت است؛ اما از طرفی شاهد نماد های این دین در میان اشیاء یافت شده هستیم. همین نیز نشان می دهد که این زن به دوران گذار تعلق داشته است. باستان شناسان پس از پی بردن به ارزش بالای جواهرات موجود در مقبره متوجه شدند که این زن احتمالا یک رهبر مذهبی ثروتمند بوده است.

کارشناسان بعلاوه تاکید می نمایند که وی یکی از اولین زنان بریتانیایی بوده که توانسته جایگاهی بالا در کلیسای مسیحیت پیدا کند. از آنجایی که کشف نو ارزشمندترین مقبره مربوط به یک زن در اوایل قرون وسطی بوده است، می توان آن را یک دستاورد باستان شناسی بزرگ قلمداد کرد.

پیشتر مقبره زنان رده بالای دیگری در انگلستان با گرنبند های مشابه یافت شده بود؛ اما قدمت هیچکدام از آن ها به قرن هفتم میلادی نمی رسد. زیرا در آن موقع بیشتر به مقبره مردان پرداخته می شد. در سال های بعد نیز با اوجگیری مسیحیت، دفن اشیاء ارزشمندی همانند گردنبند همراه با جسد ممنوع شد؛ زیرا مقامات کلیسا آن را در تضاد با آیین مسیحیت می دانستند.

جواهرات کشف شده در مقبره مرموزترین زن اروپا هم از نظر اندازه طلای استفاده شده در آن ها و هم اندازه نماد های مذهبی بی نظیر هستند. جالب است بدانید که پیشتر قرار بود در این منطقه ساخت و ساز انجام شوند. به همین دلیل یک شرکت خصوصی به نام Vistry Group تصمیم گرفت با استخدام باستان شناسان اشاره شده به کاوش در آنجا بپردازد.

پس از اعلام خبر یافته های باستان شناسی، مردم ساکن در آن منطقه به محل دیگری منتقل شدند. هرچند که محل دقیق این یافته ها اعلام نشده است.

منبع: فرارو
انتشار: 26 آذر 1401 بروزرسانی: 26 آذر 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 28279

به "کشف مقبره و جواهرات مرموزترین رهبر زن اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف مقبره و جواهرات مرموزترین رهبر زن اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید